Page 267 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 267
Učni prostor kot spodbuda inovativnega
učenja sporazumevalne zmožnosti
otrok v vrtcu
Barbara Baloh
Univerza na Primorskem
barbara.baloh@pef.upr.si
Majda Cencič
Univerza na Primorskem
majda.cencic@pef.upr.si
Sodoben učni prostor vrtca naj bi otrokom omogočil različne dejavnosti in
učne izkušnje. Izpostavljamo nekatere pedagoge in didaktike, ki so se v svojih
razpravah usmerili tudi v učni prostor, ter pedagogiko montessori in koncept
Reggio Emilia. Besedilo zaključuje predstavitev primera senzorne ali čutne
sobe v vrtcu v Postojni, ki predstavlja inovativni pristop z vključitvijo senzor-
nih elementov v prostor in spodbuja aktivno ter predšolskemu otroku naravno
učenje z igro. Iz tuje in domače prakse učenja sporazumevalne zmožnosti v no-
tranjem in zunanjem prostoru vrtca izpostavljamo nekatere elemente inova-
tivnih pristopov učenja, ki se nanašajo na timsko delo različnih poklicnih pro-
filov, na prijetno, udobno in estetsko ureditev vrtca, na pretočnost in možnost
dostopa različnim uporabnikov do vseh prostorov, na povezanost notranjih in
zunanjih prostorov vrtca, na transdisciplinarno učenje preko projektnega dela,
ki temelji na raznovrstnih materialih in ki vključuje vse čute otrok, ter na doku-
mentiranju razvoja otrok, tudi z uporabo IKT-tehnologije.
Ključne besede: pedagogika montessori, koncept Reggio Emilia, vrtec Postojna,
učni prostor, razvijanje sporazumevalne zmožnosti
Uvod
Študija OECD (2013) z naslovom Innovative Learning Environments je spodbu-
dila veliko zanimanje za učna okolja tudi v slovenskem prostoru.¹ Učno okolje
je v omenjeni študiji razumljeno celostno, kot preplet štirih elementov in od-
nosov med njimi: učenec ali otrok (kdo), učitelj ali vzgojitelj (s kom), vsebine
(učenje česa) ter viri (prostori, infrastruktura in tehnologija) (kje in s čim), ki so
povezani z organizacijo učnega okolja in ocenjevanjem (kako, s kom, kdaj) ter
¹ Npr. 5. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju z naslovom »Udejanjanje inovativ-
nih učnih okolij kot izziv vrtcev, šol in izobraževalnega sistema« (Valant 2016) ali zbornik Razse-
žnosti sodobnih učnih okolij (Bratož 2017).
Štemberger, T., S. Čotar Konrad, S. Rutar in A. Žakelj, ur. 2022. Oblikovanje
inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-139-1.267-283
učenja sporazumevalne zmožnosti
otrok v vrtcu
Barbara Baloh
Univerza na Primorskem
barbara.baloh@pef.upr.si
Majda Cencič
Univerza na Primorskem
majda.cencic@pef.upr.si
Sodoben učni prostor vrtca naj bi otrokom omogočil različne dejavnosti in
učne izkušnje. Izpostavljamo nekatere pedagoge in didaktike, ki so se v svojih
razpravah usmerili tudi v učni prostor, ter pedagogiko montessori in koncept
Reggio Emilia. Besedilo zaključuje predstavitev primera senzorne ali čutne
sobe v vrtcu v Postojni, ki predstavlja inovativni pristop z vključitvijo senzor-
nih elementov v prostor in spodbuja aktivno ter predšolskemu otroku naravno
učenje z igro. Iz tuje in domače prakse učenja sporazumevalne zmožnosti v no-
tranjem in zunanjem prostoru vrtca izpostavljamo nekatere elemente inova-
tivnih pristopov učenja, ki se nanašajo na timsko delo različnih poklicnih pro-
filov, na prijetno, udobno in estetsko ureditev vrtca, na pretočnost in možnost
dostopa različnim uporabnikov do vseh prostorov, na povezanost notranjih in
zunanjih prostorov vrtca, na transdisciplinarno učenje preko projektnega dela,
ki temelji na raznovrstnih materialih in ki vključuje vse čute otrok, ter na doku-
mentiranju razvoja otrok, tudi z uporabo IKT-tehnologije.
Ključne besede: pedagogika montessori, koncept Reggio Emilia, vrtec Postojna,
učni prostor, razvijanje sporazumevalne zmožnosti
Uvod
Študija OECD (2013) z naslovom Innovative Learning Environments je spodbu-
dila veliko zanimanje za učna okolja tudi v slovenskem prostoru.¹ Učno okolje
je v omenjeni študiji razumljeno celostno, kot preplet štirih elementov in od-
nosov med njimi: učenec ali otrok (kdo), učitelj ali vzgojitelj (s kom), vsebine
(učenje česa) ter viri (prostori, infrastruktura in tehnologija) (kje in s čim), ki so
povezani z organizacijo učnega okolja in ocenjevanjem (kako, s kom, kdaj) ter
¹ Npr. 5. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju z naslovom »Udejanjanje inovativ-
nih učnih okolij kot izziv vrtcev, šol in izobraževalnega sistema« (Valant 2016) ali zbornik Razse-
žnosti sodobnih učnih okolij (Bratož 2017).
Štemberger, T., S. Čotar Konrad, S. Rutar in A. Žakelj, ur. 2022. Oblikovanje
inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-139-1.267-283