Page 73 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana: Jakob Jež (1928-) Tokovi sodobne zborovske glasbe, leto 14, zvezek 29 / Year 14, Issue 29, 2018
P. 73
Gregor Pompe, ZBOROVSKA USTVARJALNOST LOJZETA LEBIÈA
Gregor Pompe
Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta
ZBOROVSKA USTVARJALNOST LOJZETA LEBIÈA
Izvirni znanstveni èlanek / Original Research Paper
Izvleèek
Pomemben dele v kompozicijskem opusu Lojzeta Lebièa je namenjen zborovski glasbi, ki je
uravnote eno zastopana v vseh skladateljevih ustvarjalnih obdobjih. Kjub takšni stalnosti pa je
mogoèe v skladateljevem zborovskem opusu ugledati postopne spremembe, ki se najbolj tipièno
ka ejo v postopnem izrisovanju posebnega vokalno-instrumentlanega opusa, ki stoji na meji med
zborovskim, gledališkim in ritualnim.
Kljuène besede: Lojze Lebiè (1934), zborovska glasba, slovenska glasba, glasba 20. stoletja
Abstract
Choral compositions of Lojze Lebiè
An important part of Lojze Lebiè’s works are written for choir, for which he composed music in all
of his creative periods. Nevertheless, despite this continuity, it is possible to discern gradual changes
in the composer’s choral compositions, which are evident especially in the ongoing development of
his indiviual vocal and instrumental style that stands on the border between choral, theatrical and
ritual.
Keywords: Lojze Lebiè (1934), choral music, Slovenian music, music of the 20th Century
Kompozicijski opus akademika Lojzeta Lebièa (1934) se zdi anrsko sorazmerno
uravnote en – zelo podobno pozornost je namenjal tako simfoniènim delom kot tudi
komornim, solistiènim instrumentalnim, vokalno-instrumentalnim (samospev, kantata) in
zborovskim delom, kar pomeni, da iz takšne široke palete izpada edino celoveèerno
glasbeno-scensko delo, torej opera. Eno izmed glavnih vodil našega premišljevanje o
Lebièevem zborovskem opusu mora biti med drugim prav slednje spoznanje – zakaj se je
skladatelj ognil operi in ali morda ne ka ejo prav doloèene zborovske kompozicije
spogledovanja s tem obse nejšim glasbeno-scenskim anrom. Takšna anrska
uravnote enost za skladatelja 20. stoletja ni nekaj samoumevnega, saj vemo, da se je
najkasneje v 19. stoletju prièela anrska kompozicijska specializacija (F. Chopin piše
zgolj klavirsko glasbo, R. Wagner in G. Verdi le opere, A. Bruckner le simfonije ipd.).
Tudi zato se je najbr Lebièa poskušalo postaviti v povezavo s kakšnim izbranim anrom,
pri èemer se je zdelo zborovstvo, glede na to, da je skladatelj nekaj èasa deloval tudi kot
zborovski dirigent, najbolj samoumevno, v kar je preprièan tudi Niall O’Loughlin, ki
izpostavlja, da je »glede na to, da je Lebiè v zborovski glasbi in dirigentstvu doma e tako
dolgo, […] br kone presenetljivo, da ni napisal veè tovrstnih kompozicij.«1 Toda Lebiè
sam se izmika tovrstnemu anrskemu o anju in poudarja, da se je pri svojem delu » dr al
1 Niall O’Loughlin, »Glasba in besede v delih Lojzeta Lebièa«, v: Lojze Lebiè, Od blizu in daleè II
(Prevalje: Kulturno društvo Mohorjan, 2014), 233.
73
Gregor Pompe
Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta
ZBOROVSKA USTVARJALNOST LOJZETA LEBIÈA
Izvirni znanstveni èlanek / Original Research Paper
Izvleèek
Pomemben dele v kompozicijskem opusu Lojzeta Lebièa je namenjen zborovski glasbi, ki je
uravnote eno zastopana v vseh skladateljevih ustvarjalnih obdobjih. Kjub takšni stalnosti pa je
mogoèe v skladateljevem zborovskem opusu ugledati postopne spremembe, ki se najbolj tipièno
ka ejo v postopnem izrisovanju posebnega vokalno-instrumentlanega opusa, ki stoji na meji med
zborovskim, gledališkim in ritualnim.
Kljuène besede: Lojze Lebiè (1934), zborovska glasba, slovenska glasba, glasba 20. stoletja
Abstract
Choral compositions of Lojze Lebiè
An important part of Lojze Lebiè’s works are written for choir, for which he composed music in all
of his creative periods. Nevertheless, despite this continuity, it is possible to discern gradual changes
in the composer’s choral compositions, which are evident especially in the ongoing development of
his indiviual vocal and instrumental style that stands on the border between choral, theatrical and
ritual.
Keywords: Lojze Lebiè (1934), choral music, Slovenian music, music of the 20th Century
Kompozicijski opus akademika Lojzeta Lebièa (1934) se zdi anrsko sorazmerno
uravnote en – zelo podobno pozornost je namenjal tako simfoniènim delom kot tudi
komornim, solistiènim instrumentalnim, vokalno-instrumentalnim (samospev, kantata) in
zborovskim delom, kar pomeni, da iz takšne široke palete izpada edino celoveèerno
glasbeno-scensko delo, torej opera. Eno izmed glavnih vodil našega premišljevanje o
Lebièevem zborovskem opusu mora biti med drugim prav slednje spoznanje – zakaj se je
skladatelj ognil operi in ali morda ne ka ejo prav doloèene zborovske kompozicije
spogledovanja s tem obse nejšim glasbeno-scenskim anrom. Takšna anrska
uravnote enost za skladatelja 20. stoletja ni nekaj samoumevnega, saj vemo, da se je
najkasneje v 19. stoletju prièela anrska kompozicijska specializacija (F. Chopin piše
zgolj klavirsko glasbo, R. Wagner in G. Verdi le opere, A. Bruckner le simfonije ipd.).
Tudi zato se je najbr Lebièa poskušalo postaviti v povezavo s kakšnim izbranim anrom,
pri èemer se je zdelo zborovstvo, glede na to, da je skladatelj nekaj èasa deloval tudi kot
zborovski dirigent, najbolj samoumevno, v kar je preprièan tudi Niall O’Loughlin, ki
izpostavlja, da je »glede na to, da je Lebiè v zborovski glasbi in dirigentstvu doma e tako
dolgo, […] br kone presenetljivo, da ni napisal veè tovrstnih kompozicij.«1 Toda Lebiè
sam se izmika tovrstnemu anrskemu o anju in poudarja, da se je pri svojem delu » dr al
1 Niall O’Loughlin, »Glasba in besede v delih Lojzeta Lebièa«, v: Lojze Lebiè, Od blizu in daleè II
(Prevalje: Kulturno društvo Mohorjan, 2014), 233.
73