Page 71 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana: Jakob Jež (1928-) Tokovi sodobne zborovske glasbe, leto 14, zvezek 29 / Year 14, Issue 29, 2018
P. 71
bjektiven znanstveni nauk ali pa slutnjo metafiziènih dalj. In kot posreèeno ugotavlja
Borut Loparnik, zdru uje kantato Pogled zvezd z Bri inskimi spomeniki Kantovo
obèudovanje na eni strani moralnega zakona v sebi in zvezdnega neba nad nami.

Kantato Pogled zvezd skladatelj razdeli na sedem prizorov, ki jih loèi med seboj raba
razliènih pevskih skupin: Obèudovanje noènega neba (hrepenenje; enski tercet), Igra z
ivalskim krogom (scherzozno nasprotje med resniènostjo in usodo; zbor), Medigra
(orkester), O davnih astronomskih spoznanjih (premišljevanje ob delih starih uèenjakov;
moški oktet), Medigra (orkester), Vesolje in èlovek (dramatièno spraševanje o današnjem
svetu; vse pevske skupine), Klici k zvezdam (k nedosegljivemu, sanjskemu,
ponotranjenemu; enski tercet). Glasba polnega orkestra barvitih kombinacij, nenavadnih
ritmov, ivahnih impulzov ter mogoènega vokalnega korpusa se konèno izteèe v tihi mir,
ki vodi v skrivnostno brezèasje. Èeprav se Je na videz torej osredotoèa na neke vesoljske
dalje zvezdnega neba, je po drugi strani hkrati zavezan glasbeni meditaciji o èloveku in
njegovi usodi. In navkljub izraziti modernistièni glasbeni govorici ostaja hkrati zavezan
tradicionalnim kategorijam, »izrazni« preprièljivosti glasbe, »ekspresivni« zgovornosti
muziène umetnosti.

Kot pravi sam, ostajajo torej temeljne znaèilnosti njegove glasbe »spontanost, moè,
preprièljivost«5. V teh kategorijah sreèamo iskrenega ustvarjalca, ki je v svojem
hrepenenju po glasbeni lepoti voljan slediti tudi najbolj oddaljenim sledem, prehoditi tudi
povsem neizhojene poti in si v gošèavi neznanega izkrèiti prostor, ki ga na poseben naèin
o arijo sonce, luna in zvezde.

Literatura

Barbo, Matja . Pro musica viva: prispevek k slovenski moderni po II. svetovni vojni.
Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 2001.

Je , Jakob, “Na festivalu SIMC-e u Pragu,” Zvuk 80 (1967): 58.

Rijavec, Andrej. Slovenska glasbena dela. Ljubljana: Dr avna zalo ba Slovenije, 1979.

Rijavec, Andrej. “‘Do fraig amors’ Oswalda von Wolkensteina kao kantata slovenaèkog
kompozitora Jakoba Je a iz godine 1968.” Zvuk 1982/4: 34–38.

Škulj, Edo, ur. Gallusovi predgovori in drugi dokumenti. Ljubljana: Dru ina, 1991.

5 Jakob Je , “Na festivalu SIMC-e,” 58.

71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76