Page 201 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 13, zvezek 27 / Year 13, Issue 27, 2017
P. 201
Marina Bizjak, PEDAGOŠKI PRISTOPI PRI POUÈEVANJU PETJA ...

Marina Bizjak
Osnovna šola Idrija

PEDAGOŠKI PRISTOPI PRI POUÈEVANJU PETJA V ÈASU
GLASOVNIH SPREMEMB

Strokovni èlanek / Professional Article

Izvleèek
Pri delu z razrednimi, šolskimi ali drugimi zbori, ki vkljuèujejo pevsko populacijo v dobi
adolescence, se uèitelji in zborovodje sreèujejo s te avami, ki jih zaradi premajhnega znanja glede
fizioloških sprememb grla in njihovega vpliva na glas najraje spregledajo ter tako enostavno
prepustijo vokalno tehniko t.i. "skupinskemu upevanju", ki pa ne more prinesti kakovostnih
rezultatov veèini posameznikov. Vsak mlad èlovek ima svoj glasovni inštrument in je kot tak
upravièen do individualne obravnave. Razvoj glasu pri vsakem posamezniku poteka nekoliko
drugaèe, zato se ga ne sme obravnavati šablonsko. Za zdrav glas skozi glasovne spremembe mora
uèitelj zelo dobro poznati delovanje glasovnega aparata, znaèilnosti glasu skozi posamezne
glasovne (razvojne) faze, znati posredovati informacije o glasovnih spremembah in glasovni higieni
ter uporabiti primerne pedagoške pristope za delo z glasovi v razvoju.

Kljuène besede: glasovne spremembe, glasovne faze, glasovna higiena, pedagoški pristopi

Abstract
Pedagogical Approaches for Teaching Singing at the Time of Voice Change
When working with class, school or other choirs, which include a singing population in the age of
adolescence, teachers and conductors encounter problems, which due to insufficient knowledge
about the physiological changes of the throat and their influence on the voice preferably overlook
and simply leave the vocal technique, so-called “group vocal warm-ups”, which cannot bring
quality results to most individuals. Every young person has his own vocal instrument and is, as such,
deserves individual treatment. The development of a voice in each individual is done differently, so
it should not be considered the same. For a healthy voice through a voice change, the teacher need to
know the functioning of the voice very well, the characteristics of the voice through the individual
voice (development) stages, the ability to provide informations about voice change and voice
hygiene, and to use appropriate pedagogical approaches for work with voices in development.

Keywords: voice change, stages of voice development, voice hygiene, pedagogical approaches

Uvod

Glasovne te ave v adolescenci niso redkost. Sreèujemo se z zlorabo glasu, preveliko
glasovno in govorno obremenitvijo, napaèno fonacijo, pretiravanjem z glasnostjo petja in
petjem izven svojega obsega. Vendar pa je adolescenca posebno obdobje za glas in njegov
razvoj pri otroku, ki ima svoje znaèilnosti. Znaèilnosti glasu v adolescenci: hripav glas,
pojavi se zraèen, spihan ton (posledica pojava mutacijske re e, neustreznega zapiranja
glasilk), pri petju po glasovnem obsegu navzgor in navzdol glas preskakuje (se lomi),
temeljna govorna frekvenca se skozi obdobje mutacije zni uje, znaèilna je intonanèna
nestabilnost ter zmanjšan glasovni obseg, prehodi med registri postanejo slišni. Priène se

201
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206