Page 178 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 13, zvezek 27 / Year 13, Issue 27, 2017
P. 178
SBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek
bila obravnavana kot dodatna ali neobvezna dejavnost. Maria Montessori je na temelju
opazovanj ugotovila, da glasba nudi senzorne in fiziène izkušnje na temelju taktilne,
slušne in motoriène percepcije. Analize opazovanj v povezavi z naravnimi odzivi otrok na
glasbene dra ljaje so avtorico pedagogike spodbudile k oblikovanju zbirke inštrumentov
in materialov za starostne skupine otrok od 3-6 let, 6-9 let in 9-12 let. Med njimi je najbolj
znana serija montessori zvoncev, namenjena predšolskemu otroku, v kateri so zvonci
razporejeni v sosledju lestviènega zaporedja durove lestvice, ki specifièno spodbuja
razvoj slušnih vešèin. Poleg serije zvoncev so v zbirki inštrumentov klavirji, marimbe,
diatonièni zvonèki in ksilofoni. Inštrumenti se uvršèajo med montessori materiale kot del
naravnega uènega okolja, ki otroku omogoèa vsakodnevno svobodno raziskovanje glasbe
v vrtèevskem okolju (Rekha S. Rajan, 2016).
Montessori pedagogika, katere izvor izhaja iz Italije na prehodu iz 19. v 20. stoletje in ima
svojo dolgoletno tradicijo, se je postopno razširila v evropskem prostoru, ZDA, Indiji,
Avstraliji in na Japonskem. Danes je v svetu okoli 22.000 ustanov, ki delujejo po tem
pedagoškem konceptu. V slovenskem prostoru je bil ustanovljen prvi montessori vrtec
šele januarja 2002. Trenutno je vpisanih v razvid izvajalcev javno veljavnih programov
vzgoje in izobra evanja skoraj 20 zasebnih vrtcev, ki delujejo po naèelih montessori
pedagogike. Jeseni 2010 je na Montessori inštitutu zaèela delovati tudi prva zasebna
montessori osnovna šola v Sloveniji, ki je prav tako vpisana v razvid. Od leta 2015 dalje
poteka osnovnošolsko izobra evanje po obravnavani pedagogiki tudi v okviru Zavoda
Antona Martina Slomška v Mariboru.1
Analiza vkljuèenosti montessori pedagogike v slovenski izobra evalni sistem ka e, da je
obravnavani koncept vkljuèen le v sistem vzgoje in izobra evanja na ravni vrtcev in
osnovnih šol v zasebnem sektorju, medtem ko tega v okviru glasbenega šolstva ni. Ta
vrzel in pa poznavanje pozitivnih uèinkov koncepta na otrokov celostni razvoj sta bila
spodbuda za razmislek in naèrtovanje projekta, ki bi vkljuèeval pedagoška naèela
obravnavane pedagogike. Temeljni cilj projekta je bil po naèelih omenjenega koncepta
pripraviti materiale, ki bi spodbujali uèenèevo motivacijo in samoiniciativnost na poti
usvajanja in razumevanja glasbenoteoretiènih pojmov in zakonitosti in se obenem tesno
navezovali na temeljne glasbene dejavnosti predmeta nauk o glasbi.
Študija primera – opis projekta
Projekt Razvoj montessori materialov za uporabo pri pouku nauka o glasbi v glasbeni šoli
je pripravil oddelek za glasbeno pedagogiko Akademije za glasbo v Ljubljani, v
sodelovanju z zasebno glasbeno šolo Arsem in zasebnim montessori vrtcem Hiša otrok
Cinca Binca. Projekt, ki je potekal v obdobju petih mesecev, od februarja do junija 2017,
je bil izveden v okviru javnega razpisa »Projektno delo z gospodarstvom in
negospodarstvom v lokalnem in regionalnem okolju – Po kreativni poti do znanja
2016/2017« in »Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v
obdobju 2017-2020«. Razpis je objavil Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov
in štipendiranje. V naèrtovanje in izvajanje dejavnosti projekta je bilo vkljuèenih pet
1 Zdru enje Montessori Slovenije. http://www.zdruzenje-montessori.si (10.10.2017).
178
bila obravnavana kot dodatna ali neobvezna dejavnost. Maria Montessori je na temelju
opazovanj ugotovila, da glasba nudi senzorne in fiziène izkušnje na temelju taktilne,
slušne in motoriène percepcije. Analize opazovanj v povezavi z naravnimi odzivi otrok na
glasbene dra ljaje so avtorico pedagogike spodbudile k oblikovanju zbirke inštrumentov
in materialov za starostne skupine otrok od 3-6 let, 6-9 let in 9-12 let. Med njimi je najbolj
znana serija montessori zvoncev, namenjena predšolskemu otroku, v kateri so zvonci
razporejeni v sosledju lestviènega zaporedja durove lestvice, ki specifièno spodbuja
razvoj slušnih vešèin. Poleg serije zvoncev so v zbirki inštrumentov klavirji, marimbe,
diatonièni zvonèki in ksilofoni. Inštrumenti se uvršèajo med montessori materiale kot del
naravnega uènega okolja, ki otroku omogoèa vsakodnevno svobodno raziskovanje glasbe
v vrtèevskem okolju (Rekha S. Rajan, 2016).
Montessori pedagogika, katere izvor izhaja iz Italije na prehodu iz 19. v 20. stoletje in ima
svojo dolgoletno tradicijo, se je postopno razširila v evropskem prostoru, ZDA, Indiji,
Avstraliji in na Japonskem. Danes je v svetu okoli 22.000 ustanov, ki delujejo po tem
pedagoškem konceptu. V slovenskem prostoru je bil ustanovljen prvi montessori vrtec
šele januarja 2002. Trenutno je vpisanih v razvid izvajalcev javno veljavnih programov
vzgoje in izobra evanja skoraj 20 zasebnih vrtcev, ki delujejo po naèelih montessori
pedagogike. Jeseni 2010 je na Montessori inštitutu zaèela delovati tudi prva zasebna
montessori osnovna šola v Sloveniji, ki je prav tako vpisana v razvid. Od leta 2015 dalje
poteka osnovnošolsko izobra evanje po obravnavani pedagogiki tudi v okviru Zavoda
Antona Martina Slomška v Mariboru.1
Analiza vkljuèenosti montessori pedagogike v slovenski izobra evalni sistem ka e, da je
obravnavani koncept vkljuèen le v sistem vzgoje in izobra evanja na ravni vrtcev in
osnovnih šol v zasebnem sektorju, medtem ko tega v okviru glasbenega šolstva ni. Ta
vrzel in pa poznavanje pozitivnih uèinkov koncepta na otrokov celostni razvoj sta bila
spodbuda za razmislek in naèrtovanje projekta, ki bi vkljuèeval pedagoška naèela
obravnavane pedagogike. Temeljni cilj projekta je bil po naèelih omenjenega koncepta
pripraviti materiale, ki bi spodbujali uèenèevo motivacijo in samoiniciativnost na poti
usvajanja in razumevanja glasbenoteoretiènih pojmov in zakonitosti in se obenem tesno
navezovali na temeljne glasbene dejavnosti predmeta nauk o glasbi.
Študija primera – opis projekta
Projekt Razvoj montessori materialov za uporabo pri pouku nauka o glasbi v glasbeni šoli
je pripravil oddelek za glasbeno pedagogiko Akademije za glasbo v Ljubljani, v
sodelovanju z zasebno glasbeno šolo Arsem in zasebnim montessori vrtcem Hiša otrok
Cinca Binca. Projekt, ki je potekal v obdobju petih mesecev, od februarja do junija 2017,
je bil izveden v okviru javnega razpisa »Projektno delo z gospodarstvom in
negospodarstvom v lokalnem in regionalnem okolju – Po kreativni poti do znanja
2016/2017« in »Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v
obdobju 2017-2020«. Razpis je objavil Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov
in štipendiranje. V naèrtovanje in izvajanje dejavnosti projekta je bilo vkljuèenih pet
1 Zdru enje Montessori Slovenije. http://www.zdruzenje-montessori.si (10.10.2017).
178