Page 20 - Glasba zdravi: vloga glasbe v pediatričnem okolju
P. 20

izgubo ali spremembo glasbenih zmožnosti. Charcot je glasbo razumel
                     kot pomembno orodje za preučevanje možganskih funkcij, v nekaterih
                     primerih pa so glasbene dražljaje uporabljali za opazovanje in lajšanje
                     simptomov histerije ter za sprožanje ali umirjanje napadov v terapev-
                     tskem okolju Salpêtrière (Johnson idr., 2013; Waraich in Shah, 2017).
                         V zadnji tretjini 19. stoletja je nemški psihiater in začetnik sodob-
                     ne psihiatrične klasifikacije Emil Kraepelin (1856–1926) izvajal številne
                     eks perimente o vplivu različnih dražljajev, vključno z glasbo, na psihične
         20          procese. V sodelovanju z Wundtovo eksperimentalno psihologijo je me-

                     ril odzive pacientov na glasbene in druge senzorične dražljaje, sprem-
                     ljal je spremembe v razpoloženju, reakcijskem času in asociacijah. S tem
                     je postavil temelje za objektivno, znanstveno preučevanje učinkov glas-
           Tina Bohak Adam  razvoj meščanske družbe in širjenje javnih koncertov zagotovo vplivala
                     be na duševno zdravje in vedenje (Becker in Hoff, 2024). Zdi se, da sta
                     na dostopnost glasbe in s tem tudi na širše razumevanje njenih terapev-
                     tskih učinkov. Izpostavimo, da so spoznanja iz 19. stoletja o fizioloških
                     in psiholoških učinkih glasbe, ki so jih prispevali znanstveniki, kot sta
                     Helmholtz in Kraepelin, ter pionirske prakse v bolnišnicah in psihia-
                     tričnih ustanovah ustvarili temelje za razvoj sodobne glasbene terapi-
                     je v 20. stoletju.


                     20. stoletje
                     Po prvi in zlasti drugi svetovni vojni je glasbena terapija doživela izje-
                     men vzpon, saj so se veterani množično soočali s posttravmatsko stresno
                     motnjo in z drugimi psihofizičnimi posledicami vojne. Ena prvih pio-
                     nirk glasbene terapije je bila Margaret Anderton, ki je že med prvo sve-
                     tovno vojno izvajala glasbeno terapijo z ranjenimi kanadskimi vojaki,
                     pri čemer je razlikovala med pristopi za psihološke in pristopi za fizične
                     poškodbe; pri psiholoških stanjih je terapevt izvajal glasbo, pri fizičnih
                     pa so morali bolniki sami igrati instrumente, da bi okrepili poškodovane
                     ude. Podobne pobude so se nadaljevale tudi med drugo svetovno vojno,
                     ko so prostovoljci in organizacije, kot je Ameriški rdeči križ, v bolnišnice
                     prinašali instrumente in organizirali koncerte za dvig morale in zmanj-
                     šanje bolečin (Spencer, 2013). Prelomni dogodek se je zgodil leta 1945,
                     ko je ameriško vojno ministrstvo (U.S. War Department) izdalo 187. šte-
                     vilko Tehničnega biltena (Technical Bulletin 187), ki je podrobno opisa-
                     la program uporabe glasbe za rehabilitacijo ranjenih vojakov v vojaških
                     bolnišnicah. Ta program je nastal pod okriljem Urada glavnega kirur-
                     ga (Office of the Surgeon General) in ameriške vojske (American Music
                     Therapy Association, b. l.-b). Zdi se, da je kolektivni prispevek vojaških
                     zdravnikov, raziskovalcev in administracije, ki so prepoznali terapevtski
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25