Page 17 - Glasba zdravi: vloga glasbe v pediatričnem okolju
P. 17

katarzično  funkcijo. Antični  misleci  so  verjeli  v  neposredno  povezavo
           med glasbenimi modalitetami in čustvenimi stanji, pri čemer so določe-
           ne lestvice primerjali s človekovimi temperamenti (de la Motte-Haber,
           1990). Filozofi, kot sta Pitagora in Platon, so razvili teorijo etosa glas-
           be, ki je predpostavljala, da različni glasbeni načini (modusi) povzročajo
           specifične psihološke in fiziološke učinke na poslušalca. Pitagora je pre-
           učeval matematične proporce intervalov, trdeč, da harmonija uravnava
           telesne tekočine (humorje) in duševno stabilnost (Carroll, 2011), Hipokrat
           pa je poslušanje glasbe svetoval za lajšanje histerije (Murgul, 2022; Tha-  17
           ut, 2015). Aristotel je v svojem temeljnem delu o pesniški umetnosti z
           naslovom Poetika (ok. 335 pr. n. št.) utemeljil koncept katarze – čustve-
           nega očiščenja skozi tragedijo, kjer je glasba sprožala sprostitev strahu
           in žalosti, v Politiki pa je poudarjal, da ritmični vzorci vplivajo na psiho-
           fiziologijo, kar je postalo osnova za sodobno glasbeno terapijo (Carroll,
           2011). V temeljni filozofski razpravi o naravi duše in njenem odnosu do
           telesa z naslovom De Anima (ok. 350 pr. n. št.) je opisal, kako lahko glasba
           vzbudi močna čustva in očisti dušo. Glasba je bila uporabljena za izbolj-
           šanje prebave, zdravljenje duševnih motenj in spodbujanje spanja (Hsu,
           2021; Meymandi, 2009; Polansky, 2007; Thaut, 2015). Na podlagi zapi-   Glasba kot sredstvo zdravljenja – historični vidik
           sanega ugotavljamo, da je v tem obdobju mogoče zaznati zametke glas-
           bene terapije.
               Tudi v starodavni kitajski medicini je bila glasba sistematično pove-
           zana z zdravjem. Pet osnovnih tonov je simboliziralo pet elementov (les,
           ogenj, zemlja, kovina, voda), pet organov in pet osnovnih čustev. Glasba
           je bila uporabljena za vzpostavljanje ravnovesja v telesu in duhu, kar je
           bilo po kitajski filozofiji bistvenega pomena za zdravje. Ta povezava med
           glasbo, naravo in zdravjem je bila vgrajena v tradicionalno kitajsko me-
           dicino ter je vplivala tudi na druge azijske kulture. Konfucijanski zapisi
           omenjajo, da je glasba »usmerjala srce« in preprečevala bolezni z vzpos-
           tavitvijo harmonije med človekom ter kozmosom (Huang, 2024).
               Prav tako je bila glasba sredstvo zdravljenja posameznikov in skup-
           nosti pri avtohtonih ljudstvih, od Amazonije do Avstralije. Najštevilčnej-
           še  staroselsko  ljudstvo  v  ZDA  Navajo  je  uporabljalo  pesmi  peščenih
           slik za obnovo duhovne integritete, medtem ko so avstralski Aborigini z
           didžeridujem posnemali zvoke narave, da bi vzpostavili povezavo s t. i.
           »časom sanj«. Raziskave potrjujejo, da so ti rituali sprožali izločanje en-
           dorfinov in zmanjšanje kortizola (Thaut, 2015).


           Srednji vek, renesansa in barok
           Glasba je imela ključno vlogo v zdravstvenih praksah evropskih družb
           od srednjega veka do baroka. Njena uporaba je temeljila na prepletanju
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22