Page 16 - Glasba zdravi: vloga glasbe v pediatričnem okolju
P. 16

kostmi iz drugih lokacij (npr. piščal iz ptičje kosti, najdena v jami Hoh-
                     le Fels v južni Nemčiji, 40.000–35.000 pr. n. št.), kaže na globoko pove-
                     zanost med glasbo in človekovim iskanjem smisla skozi zvok (Conard
                     idr., 2009). Čeprav o natančni vlogi glasbe v zdravljenju v prazgodovini
                     ni neposrednih dokazov, antropološke raziskave sodobnih predpismenih
                     družb kažejo, da so bili glasba, petje in ples pogosto sestavni del magič-
                     nih ter zdravilnih obredov. Zvočni vzorci in ritmi so imeli pomembno
                     vlogo pri vzpostavljanju telesnega in čustvenega odziva, kar je bilo ključ-
         16          no za obredje in zdravljenje (Thaut, 2015). Poznavanje zvokov, ritmov in

                     odpevov je bil bistven element zdravilne moči šamanov, vračev ter vra-
                     čaric in druidskih duhovnikov – zdravnikov v keltski kulturi. Zanimivo
                     se zdi izpostaviti, da tema glasbe kot metafore za božanski red in milino
           Tina Bohak Adam  hurst-Maddock, 1999). Kot že omenjeno, so sicer tovrstne interpretacije
                     prežema judovsko, krščansko, islamsko ter gnostično književnost (Dew-
                     pogosto predmet razprav, pa vendar ni neposrednih dokazov o terapevt-
                     ski vlogi glasbe v tem obdobju.
                         V prvih civilizacijah, kot sta Mezopotamija in Egipt, zasledimo siste-
                     matično integracijo glasbe v medicino, saj so obstajali pisni zapisi o upo-
                     rabi glasbe v zdravilne namene. V mezopotamskih besedilih (npr. Ep o
                     Gilgamešu) so glasbene priprošnje opisane kot sredstvo za pomirjanje bogov
                     in zdravljenje bolezni. Izobraženci so zemeljsko glasbo dojemali kot od-
                     mev kozmične glasbe, saj sta se obe podrejali istim božanskim zakonom.
                     Če so zemeljski zvoki odražali božanske zakone, so imeli moč, da ublažijo
                     bolečino in trpljenje ter pripomorejo k zdravju in zdravljenju. Kozmolo-
                     gijo in glasbeno teorijo so razvijali po pravilih, ki so veljala za oblikovanje
                     in izdelavo glasbenih instrumentov, za skladanje, izvajanje ter poslušanje.
                     V starem Egiptu je hieroglif za glasbo hkrati pomenil tudi veselje in dobro
                     počutje (Dewhurst-Maddock, 1999). Egipčanski zdravilni obredi, doku-
                     mentirani v Ebersovem papirusu (ok. 1550 pr. n. št.), so vključevali recita-
                     cije s petjem, spremljane z liro ali s sistrom. Glasbo so imenovali »zdravilo
                     za dušo«, kar odraža njeno vlogo pri harmonizaciji čustvenih motenj in
                     bolezenskih stanj. V templjih so zdravilne him ne posvečali boginji Izidi,
                     ki je simbolizirala zdravje in obnovo (Thaut, 2015).
                         V antični Grčiji je bila povezava med glasbo in zdravljenjem še po-
                     sebej  razvita.  Grški  zdravniki  so  uporabljali  različna  glasbila,  kot  so
                     flavte in lire, za zdravljenje fizičnih in duševnih bolezni (Dewhurst-Mad-
                     dock, 1999). Pomemben atenski glasbeni teoretik, pedagog in politični
                     svetovalec iz 5. stoletja pr. n. št. Damon iz Aten je razvil teorijo, da glas-
                     ba vpliva na človekovo etiko in duševno stanje preko ritmov ter melodij.
                     Ta ideja je vplivala na Platona, ki je v Državi (ok. 375 pr. n. št.) zagovar-
                     jal uporabo glasbe za vzgojo duše, in Aristotela, ki je prepoznal njeno
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21