Page 75 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 75

Pregled stanja generativne umetne inteligence v izobraževanju z regulativnega vidika

             nja. V tem kontekstu se transparentnost nanaša na odprtost in jasnost glede
             delovanja sistemov UI, vključno s tem, kako se sprejemajo odločitve, kateri
             podatki se uporabljajo in kakšne morebitne pristranskosti ali omejitve obsta-
             jajo. V izobraževanju preglednost učiteljem, učencem in drugim deležnikom
             pomaga razumeti orodja UI ter jim zaupati.
               V izobraževalnem kontekstu je potreba po regulaciji še posebej pomemb-
             na zaradi inherentne ranljivosti področja  (Ali  idr., 2024). Izzivi  uporabe UI
             vključujejo ravnanje z občutljivimi podatki učencev, možnost algoritemske
             pristranskosti, ki vpliva na neenakovredno obravnavo učencev, in pomisle-
             ke glede akademske integritete zaradi zlorabe orodij GUI, kot so generatorji
             esejev2 (npr. Chat GPT ali EssayBot). Z vzpostavitvijo jasnih okvirov in smernic
             lahko z ustreznimi regulacijami ublažimo tveganja, hkrati pa spodbudimo
             etično in učinkovito uporabo tehnologij UI po celotni vertikali izobraževal-
             nega sistema.

             Regulativna prizadevanja v Evropski uniji in v svetu
             Z vidika Uredbe EU o UI (Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parlia-
             ment and of the Council, 2024) izobraževalne aplikacije GUI pogosto spadajo
             v kategorijo visokega tveganja glede na njihov potencial, da znatno vplivajo
             na pravice in dobro počutje posameznikov. Ključne določbe uredbe, ki se na-
             našajo na izobraževanje, vključujejo zahteve glede preglednosti, zmanjšanja
             pristranskosti in varovanja zasebnosti podatkov v skladu z GDPR.
               Sistemi UI, ki se uporabljajo v izobraževanju, morajo tako razkriti svojo av-
             tomatizirano naravo in zagotoviti jasne informacije o svoji funkcionalnosti
             ter omejitvah, kar učiteljem in učencem pomaga pri sprejemanju informi-
             ranih odločitev o uporabi UI. Razvijalci morajo dokazati, da njihovi sistemi
             UI ne ohranjajo ali poslabšujejo pristranskosti, zlasti v situacijah z visokim
             tveganjem, kot je ocenjevanje ali vpisni postopek učnih programov. Prav
             tako EU AI Act (Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of
             the Council, 2024) poudarja skladnost s Splošno uredbo o varstvu podatkov
             (GDPR) ter varuje osebne podatke učencev in učiteljev, hkrati pa zagotavlja,
             da so sistemi UI zasnovani tako, da privzeto zagotavljajo zasebnost uporab-
             nikov.
               Medtem ko je EU z vidika reguliranja UI vodilna s svojim celovitim pristo-
             pom, tudi druge regije napredujejo pri urejanju UI v izobraževanju. Regulaci-

            2  Generatorji esejev so računalniška orodja, ki samodejno ustvarijo pisno vsebino na podlagi
             pozivov z uporabo naprednih jezikovnih modelov za ustvarjanje koherentnih in strukturiranih
             esejev. Čeprav lahko pomagajo pri razmišljanju in pripravi osnutkov, hkrati sprožajo pomisleke
             glede njihovega vpliva na akademsko integriteto in razvoj veščin kritičnega mišljenja učencev.


                                                                             75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80