Page 72 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 72

Lucija Brezočnik, Grega Vrbančič in Vili Podgorelec

                  zora lahko te pristranskosti ohranijo ali povečajo diskriminacijo na področjih,
                  kot sta zaposlovanje ali kazenski pregon. Predpisi lahko zahtevajo pravičnost
                  in ukrepe za ublažitev pristranskosti.
                    Spodbujanje preglednosti in odgovornosti. Postopki odločanja številnih sis-
                  temov UI so nepregledni, zaradi česar je težko razumeti ali izpodbijati njihove
                  rezultate. Predpisi lahko zahtevajo razložljivost, ki zainteresiranim stranem
                  omogoča razumevanje in zaupanje v sisteme UI.
                    Spodbujanje etičnih inovacij. Z določitvijo jasnih smernic lahko predpisi
                  spodbujajo inovacije, hkrati pa zagotavljajo vključitev etičnih vidikov v razvoj
                  in uvajanje UI.
                    Naslavljanje vplivov na gospodarstvo in zaposlovanje. Porast avtomatizacije,
                  ki jo poganja UI, vzbuja zaskrbljenost glede ukinjanja delovnih mest in eko-
                  nomske neenakosti. Regulativni okviri lahko spodbujajo politike, ki uravnote-
                  žijo tehnološki napredek z zaščito zaposlenih.
                    Ohranjanje varnosti in preprečevanje zlorab. Od tehnologij globokih pona-
                  redkov (angl. deepfake) do avtonomnega orožja je UI mogoče izkoristiti za
                  zlonamerne namene. Predpisi lahko določijo omejitve za aplikacije z visokim
                  tveganjem, da preprečijo zlorabo in povečajo globalno varnost.

                  Kako regulirati UI
                  A reguliranje UI ni enostavno. Tako kot mnoge tehnologije tudi UI sama po
                  sebi ni niti dobra niti slaba. Odvisno je od tega, kako jo nekdo uporablja in/ali
                  zlorablja. Njena učinkovita regulacija zahteva uravnotežen pristop, ki spod-
                  buja inovacije in hkrati obravnava tveganja. Ključne strategije regulacije UI
                  vključujejo naslednje vidike (Regulation (EU) 2024/1689 of the European Par-
                  liament and of the Council, 2024; OECD, 2019, 2024; The White House, 2022;
                  Sheehan, 2023).
                    Na tveganju temelječi pravni okviri. Aplikacije UI so kategorizirane glede na
                  svoj potencialni vpliv, s strožjimi pravili za sisteme z visokim tveganjem (npr.
                  zdravstveno varstvo, pravne odločitve) in lažjim nadzorom za aplikacije z niz-
                  kim tveganjem.
                    Etična načela in smernice. Predpisi gradijo na temeljnih etičnih načelih, kot
                  so pravičnost, odgovornost, preglednost in zasebnost. Okviri, kot so OECD-
                  -jeva načela UI (OECD, 2024) in Unescova etična priporočila za AI (UNESCO,
                  2022), zagotavljajo dragocene načrte.
                    Globalno sodelovanje. UI deluje čezmejno, kar zahteva mednarodno sode-
                  lovanje za uskladitev standardov in reševanje čezmejnih izzivov. Organizaci-
                  je, kot sta Združeni narodi in Evropska unija, igrajo ključno vlogo pri spodbu-
                  janju globalnega soglasja.


                  72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77