Page 174 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 174

Karmen Drljić in Sonja Čotar Konrad

                    Prvi vsebinski sklop raziskav se je nanašal na vključevanje posameznih
                  orodij GUI (npr. ChatGPT OpenAI) v posamezna specialnodidaktična področ-
                  ja učenja in poučevanja (npr. didaktika tujega jezika, didaktika matematike,
                  raz voj podjetniških kompetenc). Na področju učenja in poučevanja (tujega)
                  jezika npr. Kohnke idr. (2023) ugotavljajo naklonjenost učiteljev anglešči-
                  ne rabi GUI za podporo invidiualiziranemu utrjevanju znanja ter učenju tu-
                  jega jezika nasploh. O podobnem poroča tudi Mabuan (2024), ki ugotavlja
                  večjo učinkovitost učenja in poučevanja angleščine z vključevanjem orodja
                  ChatGPT za namene prevajanja ter razumevanja besedil, razvoja in urjenja
                  komunikacijs kih veščin, povečanja besedišča ter generiranja idej. Kim idr.
                  (2024) so raziskovali učinkovitost rabe ChatGPT pri urjenju spretnosti pisanja
                  dodiplomskih študentov, natančneje njihovega obvladovanja retorike, pro-
                  cesa pisanja itd. Karaman in Goksu (2024) sta v kvazieksperimentalni raziskavi
                  demonstrirala potencial GUI za načrtovanje učne ure in izboljšanje učenčevih
                  učnih dosežkov pri matematiki. Hammoda (2024) pa je dokazal učinkovito
                  integracijo ChatGPT v načrtovanje in oblikovanje skupinskega dela v zvezi
                  s simulacijo ustanavljanja podjetja in z razvojem podjetniških kompetenc
                  učencev. Omen jene raziskave tako naslavljajo podobna vprašanja kot neka-
                  tere predhodne (npr. Banihashem idr., 2022; Maghsudi idr., 2021; Noroozi idr.,
                  2019; Tapalova in Zhiyenbayeva, 2022), ki poudarjajo, da lahko orodja GUI po-
                  membno podprejo personalizirano učenje in poučevanje, izboljšajo učenče-
                  vo zavzetost, regulacijo ter razumevanje učenja.
                    V okviru drugega sklopa raziskav vključevanja GUI v izobraževanje av-
                  torji naslavljajo vprašanje vključevanja GUI v kvalitativno in pedagoško
                  raziskovanje. Tako Hanneke Theelen idr. (2024) v svoji raziskavi poudarjajo
                  poten cial orodja ChatGPT za natančno kodiranje kvalitativnih podatkov in
                  izvedbo tematskih analiz vsebine. Alexandara Harry (2023) poudarja, da lah-
                  ko raba UI poveča natančnost analize podatkov in raziskovalcem omogoči,
                  da na osnovi analize velikih baz podatkov izpeljejo smiselne in utemeljene
                  zaključke.
                    Različni etični ter drugi kritični vidiki rabe orodij GUI v izobraževanju (npr.
                  Bond idr., 2024)  predstavljajo tretje večje raziskovalno področje. Tako Lim
                  idr. (2023) v svoji raziskavi na osnovi samoporočanja študentov izpostavi po-
                  memben in visok indeks samoplagiatorstva kot pokazatelja kršitve akadem-
                  ske integritete. Podobno tudi Holmes idr. (2022) v svoji raziskavi izpostavljajo
                  potrebo po vzpostavljanju etičnega okvira rabe (G)UI v izobraževanju na-
                  sploh, Selin Akgun in Christine Greenhow (2022) pa dodatno opozarjata tudi
                  na morebitna tveganja za zasebnost posameznikov, ki so povezana z GUI v
                  izobraževanju.


                  174
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179