Page 174 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 174
Karmen Drljić in Sonja Čotar Konrad
Prvi vsebinski sklop raziskav se je nanašal na vključevanje posameznih
orodij GUI (npr. ChatGPT OpenAI) v posamezna specialnodidaktična področ-
ja učenja in poučevanja (npr. didaktika tujega jezika, didaktika matematike,
raz voj podjetniških kompetenc). Na področju učenja in poučevanja (tujega)
jezika npr. Kohnke idr. (2023) ugotavljajo naklonjenost učiteljev anglešči-
ne rabi GUI za podporo invidiualiziranemu utrjevanju znanja ter učenju tu-
jega jezika nasploh. O podobnem poroča tudi Mabuan (2024), ki ugotavlja
večjo učinkovitost učenja in poučevanja angleščine z vključevanjem orodja
ChatGPT za namene prevajanja ter razumevanja besedil, razvoja in urjenja
komunikacijs kih veščin, povečanja besedišča ter generiranja idej. Kim idr.
(2024) so raziskovali učinkovitost rabe ChatGPT pri urjenju spretnosti pisanja
dodiplomskih študentov, natančneje njihovega obvladovanja retorike, pro-
cesa pisanja itd. Karaman in Goksu (2024) sta v kvazieksperimentalni raziskavi
demonstrirala potencial GUI za načrtovanje učne ure in izboljšanje učenčevih
učnih dosežkov pri matematiki. Hammoda (2024) pa je dokazal učinkovito
integracijo ChatGPT v načrtovanje in oblikovanje skupinskega dela v zvezi
s simulacijo ustanavljanja podjetja in z razvojem podjetniških kompetenc
učencev. Omen jene raziskave tako naslavljajo podobna vprašanja kot neka-
tere predhodne (npr. Banihashem idr., 2022; Maghsudi idr., 2021; Noroozi idr.,
2019; Tapalova in Zhiyenbayeva, 2022), ki poudarjajo, da lahko orodja GUI po-
membno podprejo personalizirano učenje in poučevanje, izboljšajo učenče-
vo zavzetost, regulacijo ter razumevanje učenja.
V okviru drugega sklopa raziskav vključevanja GUI v izobraževanje av-
torji naslavljajo vprašanje vključevanja GUI v kvalitativno in pedagoško
raziskovanje. Tako Hanneke Theelen idr. (2024) v svoji raziskavi poudarjajo
poten cial orodja ChatGPT za natančno kodiranje kvalitativnih podatkov in
izvedbo tematskih analiz vsebine. Alexandara Harry (2023) poudarja, da lah-
ko raba UI poveča natančnost analize podatkov in raziskovalcem omogoči,
da na osnovi analize velikih baz podatkov izpeljejo smiselne in utemeljene
zaključke.
Različni etični ter drugi kritični vidiki rabe orodij GUI v izobraževanju (npr.
Bond idr., 2024) predstavljajo tretje večje raziskovalno področje. Tako Lim
idr. (2023) v svoji raziskavi na osnovi samoporočanja študentov izpostavi po-
memben in visok indeks samoplagiatorstva kot pokazatelja kršitve akadem-
ske integritete. Podobno tudi Holmes idr. (2022) v svoji raziskavi izpostavljajo
potrebo po vzpostavljanju etičnega okvira rabe (G)UI v izobraževanju na-
sploh, Selin Akgun in Christine Greenhow (2022) pa dodatno opozarjata tudi
na morebitna tveganja za zasebnost posameznikov, ki so povezana z GUI v
izobraževanju.
174