Page 173 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 173
Raziskovalni trendi na področju generativne umetne inteligence v izobraževanju
ki jih generira GUI, lahko prinašajo dezinformacije in manipulacije; vprašanje
avtorskih pravic in lastništva vsebin); (ii) tehnične omejitve in pristranskosti
(vprašanje veljavnosti baz podatkov, na katerih se GUI »uči«, ter posledično
natančnosti, zanesljivosti in potencialne diskriminatornosti podatkov, ne-
enaka dostopnost do orodij); (iii) varnostna tveganja (npr. možnost zlorabe
tehnologije, kompleksnost kibernetske varnosti); (iv) drugi vplivi (npr. pove-
čana družbena negotovost kot posledica nezaupanja v resničnost digitalnih
vsebin ali hitrih sprememb na področju GUI;1 spremembe načinov učenja in
poučevanja; možnosti vpliva na duševno zdravje posameznikov itd.).
Vključevanje GUI v izobraževanje posledično pomeni tudi povečan razi-
skovalni interes za omenjeno področje (Noroozi idr., 2024). Noroozi idr. (2024)
menijo, da zagovorniki rabe GUI poudarjajo njen velik potencial za dvig kako-
vosti raziskovanja izobraževalnega področja ter učenja in poučevanja, ki naj
bi ga prinašala omenjena tehnologija, pri čemer skeptiki in kritiki opozarjajo
predvsem na pasti in negativne posledice rabe posameznih orodij GUI.
Področje vključevanja GUI v izobraževanje je bilo v zadnjem desetletju,
posebej od leta 2022 z vzpostavitvijo možnosti širokega odprtega dostopa
do njenih orodij, deležno povečanega raziskovalnega interesa. Različni sis-
tematični pregledi literature, ki se je usmerjala v ožje področje analize učin-
kovitosti rabe posameznih orodij GUI (npr. klepetalnih robotov (Gökçearslan
idr., 2024)), ali posamezne SWOT-analize na področju učinkovitosti rabe orodij
GUI v raziskovalne namene (Giray idr., 2024) doslej niso prinašali ugotovitev o
širših, splošnih raziskovalnih trendih na omenjenem področju.
Pri tem avtorji (Noroozi idr., 2024) izpostavljajo, da naj bi raziskave vključeva-
nje GUI načeloma najpogosteje naslavljale v okviru treh vsebinskih sklopov:
(i) vključevanje GUI v učenje in poučevanje, posebej na različna področ-
ja specialnih didaktik;
(ii) vključevanje GUI v (kvalitativno in) pedagoško raziskovanje;
(iii) etični in pravni vidiki vključevanja GUI v izobraževanje.
1 Zelo hitre spremembe na področju UI v smeri večje zmožnosti orodij UI za podajanje zaneslji-
vejših in natančnejših rezultatov so sicer dobrodošle, vendar pa to sočasno pomeni tudi po-
manjkanje možnosti in časa za razmislek, evalvacijo ter kritično oceno posameznih orodij. Na
to opozarja tudi Ženko (interna korespondenca v letu 2024), ki pravi, da se pri raziskavah na
tem področju dogaja, da so zapisi v nekem trenutku sicer smiselni, v naslednjem pa že zasta-
reli: »Reference v prispevku so iz 2023, v 2024 pa se je pojavil model ChatGPT o1, ki razmišlja in
deluje drugače, podobno velja za Gemini 2.0 v Google AI Studiu; v začetku leta 2025 izide tudi
o3, ki bo še 'hujši mislec' – teh modelov nekateri ne uvrščajo več v kontekst GenUI.« Menimo,
da se družbene posedice tako hitrega razvoja tehnologije lahko kažejo tudi v povečani nego-
tovosti, frustraciji in kaotičnosti delovanja družbe kot celote.
173