Page 175 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 175

Raziskovalni trendi na področju generativne umetne inteligence v izobraževanju

             Namen in problem raziskave
             Čeprav nekateri avtorji (Noroozi idr., 2024) menijo, da je raziskovalni fokus
             na  področju vključevanja GUI  načeloma  usmerjen  predvsem v  tri  zgoraj
             predstav ljena področja, pa je naraščajoč korpus raziskav na področju GUI v
             izobraževanju v zadnjih desetih letih tako obsežen, da se pojavlja vprašanje
             dejanskih raziskovalnih trendov na tem področju. Zato smo v okviru prispev-
             ka analizirali korpus raziskav, ki so bile objavljene na področju vključevanja
             GUI v izobraževanje v obdobju 2014–2024. Pri tem smo raziskali prisotnost
             raziskav glede na geografsko območje v mednarodnem raziskovalnem pros-
             toru ter identificirali vodilne raziskovalce tega območja. V nadaljevanju smo
             analizirali tudi povezanost nekaterih pedagoških konceptov z rabo GUI v izo-
             braževanju v preteklem desetletju.
               V prispevku smo naslovili naslednja raziskovalna vprašanja:
                1.  Kakšna je geografska razporeditev znanstvenih objav v mednarodnem
                  raziskovalnem prostoru na področju GUI v izobraževanju?
                2.  Kateri so v zadnjih desetih letih prevladujoči in najvplivnejši raziskoval-
                  ci na področju GUI v izobraževanju?
                3.  Kateri (pedagoški) koncepti so najpogosteje prisotni pri raziskovanju
                  vključevanja GUI v izobraževanje?

             Metodologija
             V okviru raziskave smo izvedli bibliometrično analizo znanstvenih objav s
             področja GUI v izobraževanju. Bibliometrična analiza je raziskovalni pristop,
             ki omogoča izvedbo temeljite analize obsežnih znanstvenih podatkov, pri
             čemer lahko ugotavljamo strukturo ter implicitne raziskovalne trende do-
             ločenega področja (Keramatfar idr., 2022). Na osnovi tega lahko odkrivamo
             nove teme, povezave in vidike različnih raziskovalnih konceptov (Donthu idr.,
             2021), v našem primeru opredelitev in rabe GUI v izobraževanju.

             Zbiranje podatkov
             Vire, vključene v nadaljnjo analizo, smo zbrali s pomočjo baze podatkov
             Scopus. Na začetku smo določili ključne besede, s pomočjo katerih smo že-
             leli omejiti izbor glede na cilje raziskave. Te so bile: generative AND artificial
             AND intelligence OR gen AND ai OR oa OR chatgpt AND teaching OR learning
             OR education* OR learning AND tool*. Določili smo tudi kriterij časa objave
             prispevkov, in sicer med letoma 2014 in 2024. V nadaljnji izbor je bilo zajetih
             1.199 prispevkov. Z dodatnim kriterijem znanstvenega področja objavljenih
             prispevkov (računalništvo, družboslovje, humanistika in psihologija) je bil
             prvotni izbor zožen na 874 člankov. Po določitvi tipa dokumenta, to je znan-


                                                                            175
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180