Page 175 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 175
Raziskovalni trendi na področju generativne umetne inteligence v izobraževanju
Namen in problem raziskave
Čeprav nekateri avtorji (Noroozi idr., 2024) menijo, da je raziskovalni fokus
na področju vključevanja GUI načeloma usmerjen predvsem v tri zgoraj
predstav ljena področja, pa je naraščajoč korpus raziskav na področju GUI v
izobraževanju v zadnjih desetih letih tako obsežen, da se pojavlja vprašanje
dejanskih raziskovalnih trendov na tem področju. Zato smo v okviru prispev-
ka analizirali korpus raziskav, ki so bile objavljene na področju vključevanja
GUI v izobraževanje v obdobju 2014–2024. Pri tem smo raziskali prisotnost
raziskav glede na geografsko območje v mednarodnem raziskovalnem pros-
toru ter identificirali vodilne raziskovalce tega območja. V nadaljevanju smo
analizirali tudi povezanost nekaterih pedagoških konceptov z rabo GUI v izo-
braževanju v preteklem desetletju.
V prispevku smo naslovili naslednja raziskovalna vprašanja:
1. Kakšna je geografska razporeditev znanstvenih objav v mednarodnem
raziskovalnem prostoru na področju GUI v izobraževanju?
2. Kateri so v zadnjih desetih letih prevladujoči in najvplivnejši raziskoval-
ci na področju GUI v izobraževanju?
3. Kateri (pedagoški) koncepti so najpogosteje prisotni pri raziskovanju
vključevanja GUI v izobraževanje?
Metodologija
V okviru raziskave smo izvedli bibliometrično analizo znanstvenih objav s
področja GUI v izobraževanju. Bibliometrična analiza je raziskovalni pristop,
ki omogoča izvedbo temeljite analize obsežnih znanstvenih podatkov, pri
čemer lahko ugotavljamo strukturo ter implicitne raziskovalne trende do-
ločenega področja (Keramatfar idr., 2022). Na osnovi tega lahko odkrivamo
nove teme, povezave in vidike različnih raziskovalnih konceptov (Donthu idr.,
2021), v našem primeru opredelitev in rabe GUI v izobraževanju.
Zbiranje podatkov
Vire, vključene v nadaljnjo analizo, smo zbrali s pomočjo baze podatkov
Scopus. Na začetku smo določili ključne besede, s pomočjo katerih smo že-
leli omejiti izbor glede na cilje raziskave. Te so bile: generative AND artificial
AND intelligence OR gen AND ai OR oa OR chatgpt AND teaching OR learning
OR education* OR learning AND tool*. Določili smo tudi kriterij časa objave
prispevkov, in sicer med letoma 2014 in 2024. V nadaljnji izbor je bilo zajetih
1.199 prispevkov. Z dodatnim kriterijem znanstvenega področja objavljenih
prispevkov (računalništvo, družboslovje, humanistika in psihologija) je bil
prvotni izbor zožen na 874 člankov. Po določitvi tipa dokumenta, to je znan-
175