Page 171 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 171

Raziskovalni trendi na področju

                  generativne umetne inteligence
                  v izobraževanju v obdobju
                  med letoma 2014 in 2024




                  Karmen Drljić                 Sonja Čotar Konrad
                  Univerza na Primorskem        Univerza na Primorskem
                  karmen.drljic@pef.upr.si      sonja.cotarkonrad@pef.upr.si



                  V zadnjem desetletju se izobraževanje vse bolj prepleta z digitalnimi tehno-
                  logijami, zlasti umetno inteligenco, kar prinaša nove priložnosti in izzive. Ge-
                  nerativna umetna inteligenca (GUI), kot je ChatGPT, omogoča personalizacijo
                  učenja in avtomatizacijo raziskovalnih nalog. Kljub njenim prednostim se v
                  povezavi z njeno rabo v izobraževanju pojavljajo tudi pomembna etična in
                  varnostna tveganja, kot so dezinformacije in vprašanja avtorskih pravic. Raz-
                  lične raziskave v mednarodnem prostoru se osredotočajo na vključevanje GUI
                  v pedagoške in didaktične prakse, kar kaže na rastoč interes za to področje
                  v akademskem svetu. Pričujoča raziskava se osredotoča na bibliometrično
                  analizo znanstvenih objav o GUI v izobraževanju med letoma 2014 in 2024.
                  Z zbiranjem podatkov iz baze Scopus je bilo identificiranih 704 relevantnih
                  člankov. Analiza, izvedena s programsko opremo VOSviewer, raziskuje razi-
                  skovalne trende, geografsko razporeditev in vplivne avtorje na tem področju
                  ter obravnava pedagoške vidike uporabe GUI v izobraževanju. Analiza geo-
                  grafske prisotnosti raziskav o GUI v izobraževanju je pokazala, da so vodilne
                  države ZDA, Avstralija in Kitajska. Ugotovljeni so bili štirje grozdi držav glede
                  na njihovo povezanost. Med vodilnimi avtorji sta najbolj citirana N. Pervin in
                  A. Yusuf. Analiza ključnih pojmov je razkrila 231 relevantnih pojmov, pri čemer
                  so se najpogosteje pojavljali izrazi, kot so »učitelj«, »gpt« in »slika«. Glavna raz-
                  iskovalna področja vključujejo pedagoške, tehnične, pravno-etične in orga-
                  nizacijske vidike GUI v povezavi s STEM, z jezikovnim učenjem in s spodbuja-
                  njem ustvarjalnosti. Pris pevek poudarja širino raziskav, vizualizira raziskovalna
                  omrežja ter izpostavlja potrebe po dopolnitvi analize z drugimi bazami, kot je
                  Web of Science.
                  Ključne besede: generativna umetna inteligenca, izobraževanje, bibliometrija,
                  raziskovanje
                          © 2025 Karmen Drljić in Sonja Čotar Konrad
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.7




                  Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
                  inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176