Page 171 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 171
Raziskovalni trendi na področju
generativne umetne inteligence
v izobraževanju v obdobju
med letoma 2014 in 2024
Karmen Drljić Sonja Čotar Konrad
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
karmen.drljic@pef.upr.si sonja.cotarkonrad@pef.upr.si
V zadnjem desetletju se izobraževanje vse bolj prepleta z digitalnimi tehno-
logijami, zlasti umetno inteligenco, kar prinaša nove priložnosti in izzive. Ge-
nerativna umetna inteligenca (GUI), kot je ChatGPT, omogoča personalizacijo
učenja in avtomatizacijo raziskovalnih nalog. Kljub njenim prednostim se v
povezavi z njeno rabo v izobraževanju pojavljajo tudi pomembna etična in
varnostna tveganja, kot so dezinformacije in vprašanja avtorskih pravic. Raz-
lične raziskave v mednarodnem prostoru se osredotočajo na vključevanje GUI
v pedagoške in didaktične prakse, kar kaže na rastoč interes za to področje
v akademskem svetu. Pričujoča raziskava se osredotoča na bibliometrično
analizo znanstvenih objav o GUI v izobraževanju med letoma 2014 in 2024.
Z zbiranjem podatkov iz baze Scopus je bilo identificiranih 704 relevantnih
člankov. Analiza, izvedena s programsko opremo VOSviewer, raziskuje razi-
skovalne trende, geografsko razporeditev in vplivne avtorje na tem področju
ter obravnava pedagoške vidike uporabe GUI v izobraževanju. Analiza geo-
grafske prisotnosti raziskav o GUI v izobraževanju je pokazala, da so vodilne
države ZDA, Avstralija in Kitajska. Ugotovljeni so bili štirje grozdi držav glede
na njihovo povezanost. Med vodilnimi avtorji sta najbolj citirana N. Pervin in
A. Yusuf. Analiza ključnih pojmov je razkrila 231 relevantnih pojmov, pri čemer
so se najpogosteje pojavljali izrazi, kot so »učitelj«, »gpt« in »slika«. Glavna raz-
iskovalna področja vključujejo pedagoške, tehnične, pravno-etične in orga-
nizacijske vidike GUI v povezavi s STEM, z jezikovnim učenjem in s spodbuja-
njem ustvarjalnosti. Pris pevek poudarja širino raziskav, vizualizira raziskovalna
omrežja ter izpostavlja potrebe po dopolnitvi analize z drugimi bazami, kot je
Web of Science.
Ključne besede: generativna umetna inteligenca, izobraževanje, bibliometrija,
raziskovanje
© 2025 Karmen Drljić in Sonja Čotar Konrad
https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.7
Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.