Page 85 - Meje vedenja
P. 85

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

               Raziskava Laie Marques-Feixa idr. (1) je poudarila vlogo zgodnje izpos-
             tavljenosti maltretiranju in stresnim življenjskim dogodkom kot dejavnikom
             tveganja za razvoj BPD pri mladostnikih. Značilnosti, kot sta čustvena disre-
             gulacija in intenzivna jeza, posredujejo med travmami in tveganjem za sa-
             mopoškodovanje ali samomorilno vedenje. Ciljno usmerjene intervencije za
             izboljšanje čustvene regulacije lahko zmanjšajo tveganje za suicidalne ve-
             denjske vzorce pri tej populaciji (Marques-Feixa idr., 1).
               Z vidika klinične diagnostike je raziskava Tess Gecha idr. (4) potrdila vel-
             javnost lestvice BPFS-C za identifikacijo mladostnikov z BPD in s subklinično
             obliko motnje. To omogoča zgodnejše prepoznavanje in usmerjene interven-
             cije, kar zmanjšuje dolgoročne negativne vplive motnje (Gecha idr., 4).


             Komorbidnost
             Povečanje komorbidnih motenj pri otrocih in mladostnikih je posledica spre-
             menjenih družbenih, družinskih ter izobraževalnih dejavnikov. Socialnope-
             dagoška znanost poudarja celosten pristop k razumevanju teh pojavov, pri
             čemer se osredotoča na okoljske vplive, družbene spremembe in psihosoci-
             alne dejavnike. Tako raziskava Goginenija idr. (19) poudarja, da so družbene
             spremembe, kot so industrializacija, urbanizacija in globalizacija, pomembno
             vplivale na duševno zdravje otrok in mladostnikov. Te spremembe prinašajo
             večjo izpostavljenost stresu, negotovosti in družbeni izolaciji, kar povečuje
             pojavnost komorbidnih motenj. Poleg tega se zaradi sprememb v družinskih
             strukturah zmanjšuje kakovost podpore, ki jo otroci prejemajo v domačem
             okolju (Gogineni idr., 19).
               Tudi pandemija covida-19 je imela velik vpliv na duševno zdravje otrok in
             mladostnikov. Shobha Chottera idr. () opozarjajo, da so zaprtje šol, soci-
             alna izolacija in družinske stiske prispevali k porastu depresije, anksioznosti
             in vedenjskih težav, pogosto v kombinaciji z že obstoječimi motnjami, kot sta
             ADHD ali avtizem. Socialna izolacija je zmanjšala možnosti za socialno učen-
             je in podporo, kar je poslabšalo psihosocialno stanje mladih (Chottera idr.,
             ).
               Žal ne moremo mimo šolskih sistemov, ki poudarjajo akademske dosežke
             in uspešnost ter lahko prispevajo k psihološkim težavam. Otroci z učnimi te-
             žavami ali s socialnimi anksioznimi motnjami se pogosto srečujejo s komor-
             bidnimi težavami, kot so depresija in motnje hranjenja. Brae Anne McArthur
             idr. (1) izpostavljajo, da je kakovost intervencij pri otrocih s komorbidnimi
             težavami pogosto odvisna od zmožnosti šolskih sistemov, da se prilagodijo
             njihovim specifičnim potrebam (McArthur idr., 1). In prav tukaj, kjer naj
             bi bila profesionalizacija dovolj široka v razumevanju svojega početja, se


                                                                            85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90