Page 86 - Meje vedenja
P. 86
Mitja Krajnčan
zdi, da namesto tega samo potrjuje celotno spiralo neustrezne porazdelitve
sredstev in moči.
Postmoderna doba prinaša tudi spremembe v socialnem okolju vsled upo-
rabe digitalnih tehnologij in družbenih omrežij, kar pomembno vpliva na so-
cialne interakcije in psihosocialni razvoj. Susanne Knappe idr. (15) ugotav-
ljajo, da prekomerna uporaba tehnologije in pomanjkanje neposrednih
socialnih stikov povečujeta tveganje za razvoj socialne anksioznosti, depre-
sije in drugih komorbidnih motenj (Knappe idr., 15).
Ponovno poudarjamo, da tudi v primeru komorbidnosti vplivajo socialno-
-ekonomske neenakosti. Otroci iz deprivilegiranih okolij so bolj izpostavljeni
komorbidnim motnjam zaradi kroničnega stresa, negotovosti in omejenega
dostopa do zdravstvene oskrbe. Vemuri in Steiner (6) poudarjata, da so
družinski in socialni stresorji močno povezani z motnjami hranjenja ter drugi-
mi psihosocialnimi težavami.
Sledi primer empirične klasifikacije po Schraderju (1991, str. 36). Shema
simptomov otroških vedenjskih težav in motenj je razdeljena na funkcijske
motnje, motnje navad, motnje občutkov jaza in temeljnega razpoloženja, so-
cialne motnje ter motnje na področju dela in storilnosti.
A. Funkcijske motnje:
1. enureza, enkopreza (ponoči, podnevi; primarno, sekundarno),
. zaprtje,
3. motnje prehranjevanja (bruhanje, neješčnost, požrešnost),
4. splošen motorični nemir,
5. tiki (grimase, mežikanje, skomigovanje itn.),
6. govorne motnje (jecljanje, sesljanje, zatikajoč se govor, motnje artiku-
lacije),
7. motorična nespretnost (nerodnost),
8. napačna drža in poškodbe,
9. slabosti čutil (naglušnost, slabovidnost itn.).
B. Motnje navad:
1. sesanje palca,
. grizenje nohtov,
3. puljenje las,
4. škripanje z zobmi,
5. ekscesivna masturbacija.
C. Motnje občutkov jaza in temeljnega razpoloženja:
1. obča bojazljivost,
86

