Page 212 - Meje vedenja
P. 212

Matej Vukovič

                  zagotavljanju skrbi za mladostnike. Poznamo različne oblike storitev na kme-
                  tijah za mlade (Hassinka idr., 9, str. 45):
                        − individualna celodnevna obravnava;
                        − celodnevna skupinska obravnava: 4-urno oskrba skupine v družinski
                       hiši;
                        − 4-urna obravnava posameznikov.

                    Kmetije so lahko usmerjene bodisi v socialno varstvo bodisi v kmetijsko de-
                  javnost. Njihova primarna naloga je obravnava mladostnikov, pri čemer mla-
                  di niso združeni z drugimi skupinami. Običajna starost mladostnikov na teh
                  kmetijah je med 1 in 18 let, pri čemer večino sestavljajo fantje. Individualna
                  4-urna obravnava je namenjena mladim, starim med 16 in 18 let, ki ne morejo
                  živeti doma, so izključeni iz šole in imajo težave z vključevanjem v skupine. Za
                  te mladostnike kmetija pogosto predstavlja zadnjo možnost za njihovo oskrbo
                  in obravnavo. V večini primerov gre za kombinacijo težav v domačem okolju in
                  vedenjskih motenj. Strokovnjaki, ki delajo v okviru 4-urne oskrbe na kmetijah,
                  poudarjajo pomen kmečke družine kot pomembnega vzora za mladostnike.
                  Osebni in vključeni odnos kmeta, občutek pripadnosti skupnosti, neformalno
                  okolje ter različne koristne dejavnosti v naravnem okolju ustvarjajo specifično
                  dinamiko, ki oskrbovalne kmetije (angl. care farms) naredi privlačne za različne
                  skupine ljudi. Ta kombinacija dejavnikov omogoča spodbujanje pozitivnih ži-
                  vljenjskih idealov ter predstavlja inovativen pristop za delo v skupnosti, usmer-
                  jen v opolnomočenje in krepitev moči uporabnikov (Hassinka idr., 9).
                    Zeleni program socialnega varstva združuje uporabo kulturnih rastlin in
                  domačih živali z dejavnostmi varstva, usposabljanja, zaposlovanja ter vklju-
                  čevanja oseb s posebnimi potrebami v širšo družbo. Kljub številnim prednos-
                  tim teh programov pa še vedno ni razvit sistem za merjenje njihovih učinkov
                  na vse vključene skupine – uporabnike, izvajalce in družbeno okolje. Ravno ta
                  pomanjkljivost je eden glavnih razlogov za institucionalno neprepoznavnost
                  zelenih programov (Vadnal, 8).
                    Zeleni programi v Sloveniji delujejo na različne načine – kot kmetije, pod-
                  jetja, socialnovarstvene ustanove, društva ali združenja uporabnikov. Razliku-
                  jejo se tudi po vrsti dejavnosti, ki segajo od majhnih vrtičkov in dopolnilnih
                  dejavnosti na kmetijah do obsežnega komunalnega vrtnarstva. Za kmetijsko
                  proizvodnjo je namenjenih približno 1 hektarjev zemljišč. Po vrsti kmetijske
                  dejavnosti so zeleni programi kombinacija rastlinske pridelave in živinoreje,
                  pri čemer prevladujeta ekološko kmetovanje in vrtnarjenje. Kmetijska dejav-
                  nost je smiselno vključena v okvir socialnovarstvenih storitev, med katerimi
                  izstopajo življenje in delo, integracija v delovno okolje oz. zaposlitvena re-


                  1
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217