Page 322 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 322
bara Zorman

sodobni družbeni stvarnosti, in sicer kot del učnega procesa, kot način ko-
munikacije in kot zabave. Avdiovizualna pismenost je postala enako bistvena
in nepogrešljiva kot pisna.« (Stergel idr. 2016, 5) Kljub temu pa razvijanje av-
diovizualne pismenosti, kot bo prikazano v nadaljevanju, nima ustreznega
mesta v učnih načrtih evropskih šol (glej European Commission 2015).

Stergel idr. (2016) filmsko vzgojo utemeljujejo skozi dve paradigmi: vzgoja
v umetnosti oz. vzgoja za umetnost. Pri vzgoji za umetnost gre za sistema-
tično učenje spretnosti in znanj, načinov mišljenja ter prikaz različnih ume-
tniških form: v primeru filmske umetnosti mladi spoznavajo različne filme,
tehnike, žanre in tako pridobijo neposredne izkušnje z različnimi umetno-
stnimi zvrstmi, npr. izdelava animiranega filma, snemanje filma . . . V okviru
tega pristopa gre tudi za spodbujanje mladih talentov za naslednjo genera-
cijo ustvarjalcev in drugih izvajalcev pri filmu. Pri vzgoji z/skozi umetnost pa
ločimo tri glavne koncepte (Stergel idr. 2016, 6):

– pomen filmske vzgoje za razvoj kognitivnih sposobnosti ter za trans-
fer med umetnostjo in drugimi področji (raba različnih učnih slogov,
spodbujanje ustvarjalnosti na neumetniških področjih itd.);

– pomen filmske vzgoje za družbo (trajnostni razvoj, državljanska vzgoja
itd.);

– pomen filmske vzgoje za ekonomski razvoj, npr. spodbujanje inova-
tivne in ustvarjalne družba, kreativne industrije itd.

Filmsko vzgojo razvijamo preko aktivnih ogledov filma ter refleksije oz. po-
glabljanja filmskega doživetja. Stergel idr. (2016, 6–7) filmsko vzgojo oprede-
ljujejo z naslednjimi vprašanji:

1. Kaj je film?
2. Kako se je film razvijal?
3. Kaj so filmske vrste, panoge, zvrsti oz. žanri?
4. Kako film doživljamo in kako ga razumemo?
5. Kako lahko svoja doživetja filma izražamo?
6. Kaj je filmski izraz oz. njegove posebnosti?
7. Kaj je film kot umetnost?
8. Kako film obravnava družbena vprašanja, kako psihološke probleme?
9. Kaj je kinematografija?
10. Kakšno je razmerje med filmom in ostalimi umetnostmi?

Filmska vzgoja se lahko izvaja v šoli kot formalno izobraževanje ali izven
učnih načrtov kot neformalno izobraževanje v kulturnih institucijah.

322
   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327