Page 321 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 321
Vključevanje filmske vzgoje
v vzgojno-izobraževalne ustanove
Barbara Zorman
Univerza na Primorskem
barbara.zorman@pef.upr.si
V prispevku na podlagi evropskih študij in projektnih poročil obravnavamo
mnenja o pozitivnih učinkih pri uvajanja filmske vzgoje v šole. Med slednjimi
posebej analiziramo primere, ki utemeljujejo trditvi, da izobraževanje z giblji-
vimi slikami izboljšuje odnos učencev do učnih vsebin ter ponuja različne pri-
stope k usvajanju (konceptov) pismenosti in bralnih strategij. V drugem delu
analiziramo ovire za vključevanje filmske vzgoje v izobraževalni sistem, pri če-
mer izpostavimo: (a) neustrezno izobraževanje učiteljev na področju filmske
vzgoje; (b) dejstvo, da filmska vzgoja ni dovolj zastopana v učnih načrtih in
da zajame premajhen segment šolske populacije; (c) pomanjkanje ustreznih
didaktičnih gradiv in ustrezne infrastrukture za razvoj filmske vzgoje; (d) ne-
zadostno financiranje projektov na področju filmske vzgoje, (e) pomanjkanje
statističnih raziskav, ki bi omogočale celosten vpogled v to tematiko.
Ključne besede: filmska vzgoja, film, poučevanje filma, didaktika filma
Uvod
V prispevku izhajamo iz premise, da je filmska vzgoja pomemben del kul-
turne vzgoje, ki prinaša specifične pozitivne učinke. V prvem delu sta pred-
stavljeni zgoščeni opredelitvi filmske vzgoje in njenega razvoja na Sloven-
skem. V nadaljevanju so na podlagi tujih znanstvenih raziskav in pričevanj
slovenskih pionirjev filmske vzgoje predstavljeni pogledi učiteljev in učen-
cev na pozitivne učinke filmske vzgoje ter ključne ovire, ki preprečujejo sis-
tematično integracijo tega področja v šolsko prakso.
Opredelitev filmske vzgoje
Filmsko narativnost zaznamujeta večkodnost (multimodalnost) oz. sinkretič-
nost, saj v pomene ustvarja v interakciji verbalnih, avditivnih in vizualnih ko-
dov. Zato obravnava filma zahteva specifično metodologijo in pristope ter
posledično v vzgojno-izobraževalnem kontekstu tudi razvoj specialne didak-
tike. Avtorji predloga strategije nacionalnega razvoja filmske vzgoje, ugota-
vljajo: »Filmska vzgoja je osnovni ustvarjalni sestavni del širše avdio-vizualne
oz. filmske pismenosti, ki omogoča sprejemanje vseprisotnih gibljivih slik v
Štemberger, T., S. Čotar Konrad, S. Rutar in A. Žakelj, ur. 2022. Oblikovanje
inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-139-1.321-333
v vzgojno-izobraževalne ustanove
Barbara Zorman
Univerza na Primorskem
barbara.zorman@pef.upr.si
V prispevku na podlagi evropskih študij in projektnih poročil obravnavamo
mnenja o pozitivnih učinkih pri uvajanja filmske vzgoje v šole. Med slednjimi
posebej analiziramo primere, ki utemeljujejo trditvi, da izobraževanje z giblji-
vimi slikami izboljšuje odnos učencev do učnih vsebin ter ponuja različne pri-
stope k usvajanju (konceptov) pismenosti in bralnih strategij. V drugem delu
analiziramo ovire za vključevanje filmske vzgoje v izobraževalni sistem, pri če-
mer izpostavimo: (a) neustrezno izobraževanje učiteljev na področju filmske
vzgoje; (b) dejstvo, da filmska vzgoja ni dovolj zastopana v učnih načrtih in
da zajame premajhen segment šolske populacije; (c) pomanjkanje ustreznih
didaktičnih gradiv in ustrezne infrastrukture za razvoj filmske vzgoje; (d) ne-
zadostno financiranje projektov na področju filmske vzgoje, (e) pomanjkanje
statističnih raziskav, ki bi omogočale celosten vpogled v to tematiko.
Ključne besede: filmska vzgoja, film, poučevanje filma, didaktika filma
Uvod
V prispevku izhajamo iz premise, da je filmska vzgoja pomemben del kul-
turne vzgoje, ki prinaša specifične pozitivne učinke. V prvem delu sta pred-
stavljeni zgoščeni opredelitvi filmske vzgoje in njenega razvoja na Sloven-
skem. V nadaljevanju so na podlagi tujih znanstvenih raziskav in pričevanj
slovenskih pionirjev filmske vzgoje predstavljeni pogledi učiteljev in učen-
cev na pozitivne učinke filmske vzgoje ter ključne ovire, ki preprečujejo sis-
tematično integracijo tega področja v šolsko prakso.
Opredelitev filmske vzgoje
Filmsko narativnost zaznamujeta večkodnost (multimodalnost) oz. sinkretič-
nost, saj v pomene ustvarja v interakciji verbalnih, avditivnih in vizualnih ko-
dov. Zato obravnava filma zahteva specifično metodologijo in pristope ter
posledično v vzgojno-izobraževalnem kontekstu tudi razvoj specialne didak-
tike. Avtorji predloga strategije nacionalnega razvoja filmske vzgoje, ugota-
vljajo: »Filmska vzgoja je osnovni ustvarjalni sestavni del širše avdio-vizualne
oz. filmske pismenosti, ki omogoča sprejemanje vseprisotnih gibljivih slik v
Štemberger, T., S. Čotar Konrad, S. Rutar in A. Žakelj, ur. 2022. Oblikovanje
inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-139-1.321-333