Page 121 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 121
onika Šarec, ORGELSKI OPUS SAMA VREMŠAKA

Veronika Šarec
Glasbena šola Dom ale
ORGELSKI OPUS SAMA VREMŠAKA

Izvleèek: Samo Vremšak je s svojo izjemno ustvarjalno invencijo ustvaril bogat orgelski opus.
Skladatelju je uspelo kljub vpetosti v baroène glasbene oblike in ohranjanju strogih pravil
kontrapunkta ustvariti skladbe, ki zvenijo sodobno in sve e. Mednje sodijo številne fuge, dve
passacaglii, pet koralnih variacij, pa tudi tri obse nejša dela: Sonata quasi una fantasia, Triptihon in
Tema con variazioni. Veèina skladb je bila javno objavljenih, vse pa je skladateljev prijatelj Hubert
Bergant tudi javno izvedel.
Kljuène besede: Samo Vremšak, orgle, orgelske skladbe, kontrapunkt, fuga, Hubert Bergant.
Abstract: Samo Vremšak created a rich organ opus thanks to his talent for creative invention.
Despite his personal involvement in Baroque music and his adherence to the strict rules of
counterpoint, the composer managed to create music with a modern and original sound. This
includes a number of fugues, two passacaglias, five chorale variations, as well as three extensive
works: Sonata quasi una fantasia, Triptihon, and Tema con variazioni. The majority of the
compositions were published, and all of them were performed in public by the composer’s friend
Hubert Bergant.
Keywords: Samo Vremšak, organ, organ compositions, counterpoint, fugue, Hubert Bergant.

Uvod

Samo Vremšak, skladatelj, zborovodja, solist, uèitelj, mojster kontrapunkta, je svoje
ivljenje posvetil ustvarjanju glasbe, iz katere veje samosvoja glasbena govorica, ki na eni
strani ostaja vpeta v tradicionalne glasbene oblike in tehnike komponiranja, na drugi pa
prinaša sve , sodoben glasbeni jezik. Skladatelja je k ustvarjanju obširnega orgelskega
opusa nagovarjalo veè dejavnikov, med katere zagotovo lahko štejemo odkrito
obèudovanje Bachove orgelske glasbe, vneto raziskovanje in posledièno mojstrsko
poznavanje kontrapunkta, v mladosti odkrita ljubezen do orgelskega zvoka in iskreno
prijateljstvo z orglavcem Hubertom Bergantom. Ti so z medsebojno sinergijo pripomogli
k nastanku izjemnih glasbenih del. V nadaljevanju so osvetljeni pomembni dogodki, ki so
vplivali na nastanek orgelskih del. Orgelska dela so vkljuèno z veèjimi komornimi
predstavljena najprej v kronološkem vrstnem redu, sledi pa podrobnejša obravnava
solistiènih orgelskih del, ki so glede na glasbeno obliko in jezik razvršèena v tri sklope.
Prispevek se nato zgolj dotika koncertnih izvedb in uporabe Vremšakove glasbe v
didaktiène namene. Ta pogled na njegovo orgelsko ustvarjalnost bi bilo potrebno v
bodoèe natanèno raziskati in ovrednotiti. Avtorica prispevka sem tudi bivša študentka
prof. Sama Vremšaka, zato se izsledki raziskave mestoma dopolnjujejo s spomini na
študentska leta in njegova predavanja.

121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126