Page 30 - Glasba zdravi: vloga glasbe v pediatričnem okolju
P. 30
na uporabo določenih kvalitetnih vibracijskih glasbenih instrumentov,
kot so tibetanske ali himalajske pojoče posode, kristalne posode in gongi.
Zvočna terapija je torej v primerjavi z glasbeno terapijo uporaba
kombinacije zvokov s poudarkom na zvočnih vibracijah in ne na določe-
nem ritmu ali melodiji. Tehnike zdravljenja z zvokom pa se osredotočajo
na zvočne vibracije ne le kot na slušne dražljaje, temveč tudi kot fizične
občutke (Bartel in Mosabbir, 2021). Zvok je namreč fizikalni pojav, na-
čela, ki so povezana z zaznavanjem zvoka, pa je mogoče razložiti tako s
30 fizikalnimi kot tudi z biološkimi pojmi (Fauble, 2017), kar bo osvetlil nas-
lednji razdelek.
Delovanje zvoka
Ilonka Pucihar delcev ali teles. Prenaša se skozi trdne snovi, kot so kovina, les, membra-
Zvok je oblika energije, ki nastane zaradi vibracij, ki jih povzroči gibanje
ne, skozi tekočine, kot je voda, in skozi pline v zraku. Zvočne vibracije,
ki dosežejo naše uho, nastanejo zaradi gibanja delcev v zraku, ki obdaja
vir zvoka. Gibanje ali vibriranje delcev povzroča zvočne valove. Le-ti so
vzdolžni in potekajo v smeri širjenja vibracij. Višina zvoka je neposredno
povezana z njegovo frekvenco, ki je izražena s številom vibracij ali ciklov
na sekundo. Čim višja je višina zvoka, tem višja je njegova frekvenca, in
čim nižja je višina zvoka, tem nižja je njegova frekvenca. Človeško uho
lahko sliši zvoke s frekvenco od 20 do 20.000 ciklov ali hertzov (Hz) na
sekundo (Raghu, 2018).
Zvok organizira materijo (Stuart Reid, 2024), kar lahko opazujemo
in preučujemo tudi vizualno. Julija 1680 je angleški eksperimentalni fi-
lozof Robert Hooke potresel moko na majhen steklen krožnik in vzdolž
njegovega roba potegnil lok za violino. Ko je nadaljeval z gibanjem loka,
je opazil, da moka ni le letela s krožnika, temveč se je oblikovala v oval-
no obliko, ki se je preusmerila vzdolž površine, odvisno od tega, kako je
lok premikal po krožniku (Jardine, 2003). Približno 100 let pozneje je ta
pojav ponovno odkril nemški fizik Ernst F. F. Chladni, ki je postavil te-
melje za preučevanje akustike in fizike zvoka. Chladni je veliko svojih
poskusov posvetil pojavom resonance. Pri svojih poskusih je uporabljal
kovinske, t. i. Chladnijeve plošče, na katere je posipal droben pesek. Vir
zvoka je s kovinsko ploščo povezal preko valja. Ko je skozi posebno na-
pravo na ploščo poslal zvočne vibracije, je ta začela vibrirati. Zaradi
teh vibracij so se delci peska začeli premikati in oblikovati vzorce. Vsa-
ka frekvenca zvoka je ustvarila poseben vzorec na plošči. Ta poskus je
pomemben za razumevanje, kako se zvoki in vibracije razširjajo po po-
vršinah. Preučevanje valovanja, ki ga povezujemo z vzorci, ki jih rišejo
zvočni valovi na poti skozi prevodnik, imenujemo tudi cimatika (Raghu,

