Page 71 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 71

Pregled stanja generativne umetne inteligence v izobraževanju z regulativnega vidika

             GUI še nista dokončno oblikovana. GUI v splošnem prinaša številne priložnos-
             ti za inovacije in izboljšave v različnih panogah, vendar je hkrati pomembno,
             da se zavedamo tudi izzivov, ki jih prinaša, ter si prizadevamo za odgovorno
             in etično uporabo te tehnologije.
               V primerjavi z drugimi razvitimi sistemi UI si GUI prizadeva posnemati ši-
             rok razpon in zapletenost človeških kognitivnih spretnosti, s čimer strojem
             omogoča, da izvajajo različne intelektualne naloge (Jovanović in Campbell,
             2022). Na ta način ima GUI v izobraževanju izreden potencial, zlasti pri gradnji
             prilagodljivih učnih okolij za različne individualne potrebe učencev, pri čemer
             omogoča dinamično prilagajanje učenčevim sposobnostim in potrebam na
             ravni, ki je primerljivejša s človeško interakcijo v primerjavi z računalniškimi
             sistemi, ki ne temeljijo na uporabi GUI. A visoka zmogljivost rešitev GUI brez
             zavedanja in razumevanja širšega konteksta ter njena nekritična uporaba
             predstavljata mnoge potencialne izzive, kot so akademska nepoštenost, pre-
             tirano zanašanje na avtomatizirana orodja, širjenje pristranskih ali netočnih
             informacij ter zmanjšano kritično mišljenje in ustvarjalnost učencev ter učitel-
             jev. Z vzpostavitvijo jasnih okvirov in smernic lahko z ustreznimi regulacijami
             ublažimo tveganja, hkrati pa spodbudimo etično in učinkovito uporabo teh-
             nologij UI po celotni vertikali izobraževalnega sistema.

             Potreba po ureditvi in regulaciji UI
             Medtem ko so potencialne koristi UI ogromne – povečanje produktivnosti,
             spodbujanje inovacij in obravnavanje zapletenih izzivov –, ta prinaša tudi
             pomembna tveganja in etične pomisleke (Tongia, 2024). Ker se UI že vse po-
             gosteje vpeljuje v gospodarstvu, državni upravi, izobraževanju in ustvarjalni
             umetnosti, jo je treba ustrezno urediti in regulirati.
               Obstaja več ključnih vidikov, ki jih je z vidika urejanja in regulacije UI nujno
             potrebno nasloviti (Díaz-Rodriguez idr., 2023).
               Zagotavljanje varnosti in zanesljivosti delovanja sistemov UI. Slabo zasnovani
             ali nedelujoči sistemi UI lahko povzročijo škodljive posledice, kot so nesreče
             v avtonomnih vozilih ali napake v medicinskih diagnozah. Regulacija lahko
             uveljavi varnostne standarde za ublažitev tovrstnih tveganj.
               Zaščita človekovih pravic. Sistemi UI lahko nenamerno posegajo v zaseb-
             nost, svobodo izražanja in druge temeljne pravice. Npr., tehnologije mno-
             žičnega nadzora in pristranski algoritmi lahko nesorazmerno prizadenejo
             posamezne družbene skupine. Ustrezni predpisi lahko pomagajo varovati te
             pravice z določanjem omejitev dosega UI in zagotavljanjem odgovornosti.
               Preprečevanje diskriminacije in pristranskosti. Sistemi UI se pogosto zanašajo
             na pretekle podatke, ki so lahko netočni in vsebujejo pristranskosti. Brez nad-


                                                                             71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76