Page 363 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 363

Izbrani temeljni pojmi, vezani na etično rabo generativne umetne inteligence v izobraževanju

             zaključijo avtorji (Capraro idr., 2024): »[U]činki generativne umetne inteligen-
             ce bodo na koncu odvisni od odločitev, ki jih bomo sprejeli pri načrtovanju in
             uporabi tehnologije.«
               Dodaten družbeni vidik, na katerega lahko vpliva UI, je razkorak oz. more-
             bitno večanje razkoraka med razvitimi državami in državami v razvoju zaradi
             dostopnosti GUI. Uvedba GUI se razlikuje glede na posamezne države (Bur-
             rell in Fourcade, 2021). Različne države bodo v GUI investirale in jo uvajale na
             različne načine ter z različno intenziteto, ki bo najverjetneje tesno povezana
             s finančnimi zmožnostmi držav. Ob tem se pojavi pomislek: če bo raba GUI
             koristna za prebivalstvo (in zdi se, da bo koristna vsaj v nekaterih vidikih), bo
             v premožnejših državah, ki bodo vanjo investirale več v primerjavi z državami
             z nizkimi dohodki, vodila do še večjih družbenih in gospodarskih neenakosti
             v primerjavi z državami z nizkimi dohodki. Države, kot sta ZDA in Kitajska, ki
             sta vodilni na področju GUI, bodo morda tako druge države pustile za seboj.
             Kot zaključi Lainjo (2023), lahko ta tehnološki razkorak poveča globalno ne-
             enakost.

             Sklep
             Iz opredelitve izbranih etičnih pojmov v kontekstu uporabe UI v izobraže-
             vanju je razvidno, da so potrebni ukrepi na področju ohranjanja akademske
             integritete, uvajanja jasnih smernic in politik glede rabe UI v izobraževanju,
             ki bi zajemale usmeritve, vezane na intelektualno lastnino, ozaveščanje o pri-
             stranskosti ter regulacije prekomernega kognitivnega zanašanja, prekomer-
             ne rabe in drugih tveganj pri uporabi orodij UI. Pomembno je ozaveščanje
             o varovanju podatkov, o možnih manipulacijah, zavajajočih podatkih, ki jih
             lahko ustvari UI, ter o negativnih učinkih na naravno in družbeno okolje. Po-
             pulacija, ki se izobražuje v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraže-
             vanju, sodi v ranljive skupine, saj so lahko njeni pripadniki zaradi razvojnih,
             psiholoških, socialnih in drugih razlogov podvrženi različnim tveganjem, ki
             smo jih navedli v prispevku. Ob tem pa menimo, da je ravno izobraževanje
             priložnost za preventivne ukrepe, s katerimi lahko naslavljamo etične izzive v
             sodobni digitalni družbi ter pri učeči se populaciji razvijamo kritično mišljen-
             je, ki bi lahko pripomoglo k uspešnejši in učinkovitejši rabi UI.


             Literatura
             All European Academies. (2023) Evropski kodeks ravnanja za raziskovalno integriteto
                 (Revidirana izd.).
             American Psychological Association. (B. l.) Implicit bias. https://www.apa.org/topics
                 /implicit-bias



                                                                            363
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368