Page 363 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 363
Izbrani temeljni pojmi, vezani na etično rabo generativne umetne inteligence v izobraževanju
zaključijo avtorji (Capraro idr., 2024): »[U]činki generativne umetne inteligen-
ce bodo na koncu odvisni od odločitev, ki jih bomo sprejeli pri načrtovanju in
uporabi tehnologije.«
Dodaten družbeni vidik, na katerega lahko vpliva UI, je razkorak oz. more-
bitno večanje razkoraka med razvitimi državami in državami v razvoju zaradi
dostopnosti GUI. Uvedba GUI se razlikuje glede na posamezne države (Bur-
rell in Fourcade, 2021). Različne države bodo v GUI investirale in jo uvajale na
različne načine ter z različno intenziteto, ki bo najverjetneje tesno povezana
s finančnimi zmožnostmi držav. Ob tem se pojavi pomislek: če bo raba GUI
koristna za prebivalstvo (in zdi se, da bo koristna vsaj v nekaterih vidikih), bo
v premožnejših državah, ki bodo vanjo investirale več v primerjavi z državami
z nizkimi dohodki, vodila do še večjih družbenih in gospodarskih neenakosti
v primerjavi z državami z nizkimi dohodki. Države, kot sta ZDA in Kitajska, ki
sta vodilni na področju GUI, bodo morda tako druge države pustile za seboj.
Kot zaključi Lainjo (2023), lahko ta tehnološki razkorak poveča globalno ne-
enakost.
Sklep
Iz opredelitve izbranih etičnih pojmov v kontekstu uporabe UI v izobraže-
vanju je razvidno, da so potrebni ukrepi na področju ohranjanja akademske
integritete, uvajanja jasnih smernic in politik glede rabe UI v izobraževanju,
ki bi zajemale usmeritve, vezane na intelektualno lastnino, ozaveščanje o pri-
stranskosti ter regulacije prekomernega kognitivnega zanašanja, prekomer-
ne rabe in drugih tveganj pri uporabi orodij UI. Pomembno je ozaveščanje
o varovanju podatkov, o možnih manipulacijah, zavajajočih podatkih, ki jih
lahko ustvari UI, ter o negativnih učinkih na naravno in družbeno okolje. Po-
pulacija, ki se izobražuje v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraže-
vanju, sodi v ranljive skupine, saj so lahko njeni pripadniki zaradi razvojnih,
psiholoških, socialnih in drugih razlogov podvrženi različnim tveganjem, ki
smo jih navedli v prispevku. Ob tem pa menimo, da je ravno izobraževanje
priložnost za preventivne ukrepe, s katerimi lahko naslavljamo etične izzive v
sodobni digitalni družbi ter pri učeči se populaciji razvijamo kritično mišljen-
je, ki bi lahko pripomoglo k uspešnejši in učinkovitejši rabi UI.
Literatura
All European Academies. (2023) Evropski kodeks ravnanja za raziskovalno integriteto
(Revidirana izd.).
American Psychological Association. (B. l.) Implicit bias. https://www.apa.org/topics
/implicit-bias
363