Page 361 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 361

Izbrani temeljni pojmi, vezani na etično rabo generativne umetne inteligence v izobraževanju

             sprememb, povezanih z globalnim segrevanjem, izpusti toplogrednih plinov,
             onesnaženostjo zraka, zakisanjem oceanov, s tanjšanjem ozonskega plašča ter
             krnitvijo naravnih virov in krožnega gospodarstva (str. 162). Akt o umetni inte-
             ligenci razvršča nekatere sisteme, ki predstavljajo znatno oz. veliko tveganje
             za zdravje, varnost ali temeljne pravice (Cuatrecasas, 2024, str. 27) – vse troje
             bistveno zadeva okoljsko problematiko. S tem je tesno povezano tudi upravlja-
             nje kritične infrastrukture (npr. voda, plin, elektrika in transport).
               Odnos človeštva do planeta Zemlja je danes na ključni točki obstoja, saj
             lahko digitalna tehnologija tako poveča naš ekološki odtis kot po drugi stra-
             ni ponudi priložnosti, da ga zmanjšamo in pospešimo okoljski prehod na
             podlagi ekološko odgovornega ravnanja (Béranger 2021, str. 162–163). Eno
             od Bérangerjevih priporočil je ustvariti znanstveno platformo za sodelovan-
             je, namenjeno promociji razvoja ekološke UI (str. 210). Za tovrstno promoci-
             jo se zavzema tudi Unescov kompetenčni okvir za učitelje (UNESCO, 2024b).
             Unesco v svoji agendi izpostavi temeljno nalogo izobraževalnega sistema, da
             učence opremi ne le z znanjem in veščinami za uporabo UI, ampak tudi z
             vpogledom v potencialni vpliv tehnologije na družbo in okolje na splošno
             (UNESCO, 2024a, str. 12). Tudi evropski okvir za digitalne kompetence učiteljev
             DigCompEdu (Vuorikari idr., 2022) vključuje zavedanje vpliva digitalnih teh-
             nologij in njihove uporabe na okolje. Unescov kompetenčni okvir za študente
             posebej obravnava spodbujanje okoljsko trajnostne UI (UNESCO, 2024a, str.
             15–16). Kot soustvarjalci in potencialni voditelji naslednjih generacij tehnolo-
             gije UI morajo študenti kritično razumeti škodljiv vpliv dobičkonosnih pristo-
             pov k oblikovanju, usposabljanju in uvajanju modelov UI na okolje.
               Izobraževalni sistemi so odgovorni za zagotavljanje, da učeči se na vseh
             stopnjah izobraževanja razumejo emisije ogljika in kako analizirati temeljne
             vzroke podnebnih sprememb ter preudarno ukrepati za zaščito podnebja in
             okolja (UNESCO, 2024b). V tekmi za izdelavo vedno zmogljivejših modelov
             UI je okoljska trajnost pogosto drugotnega pomena. V nekaterih primerih
             je prišlo celo do namernega prikrivanja dejanskih posledic oz. zavajanja s tr-
             ditvami, da UI obeta rešitev podnebnih sprememb. Medtem ko si svetovni
             voditelji in oblikovalci politik prizadevajo za ustrezne predpise glede porabe
             energije in varstva okolja, je nujno, da ljudje razumejo, kako usposabljanje
             modelov GUI prispeva k uničevanju naravnega okolja. Spoznavanje UI bi jih
             moralo spodbuditi, da nujno poiščejo podnebju prijaznejše pristope k načr-
             tovanju, usposabljanju in uporabi modelov UI. Učeče se je treba usmerjati k
             oblikovanju in izvajanju projektno zastavljenih učnih dejavnosti o okoljskih
             vplivih uporabe in učenja UI (strojno učenje), pri tem pa jih spodbujati k raz-
             iskovanju možnih rešitev za ublažitev teh vplivov (UNESCO, 2024a). Unescov


                                                                            361
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366