Page 209 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 13, zvezek 27 / Year 13, Issue 27, 2017
P. 209
Vildana Repše, VPRAŠANJE IZBIRE UÈNEGA GRADIVA ZA VIOLINO V NI JIH RAZREDIH ...
visoko umetniško vrednost glasbenih primerov, tudi ko gre za ni je razrede, in prisotnost
naèela postopnosti, potem gre za primeren izziv. Umetniška komponenta, vtkana v
gradivo, nadgradi »golo znanje« v trajno vrednoto. Tako glasba opravi najtehtnejšo
motivacijsko nalogo.
Veè je uèbenikov tujih nacionalnih šol z odliènimi metodiènimi koncepti, z vsebinami
nacionalne glasbene stvarnosti – ljudskih melodij, znaèilnih ritmov, in priljubljenih
otroških pesmi. Nekateri uèbeniki imajo definirano didaktièno funkcijo – uène enote, ki
doloèajo obseg in vsebino, prisoten je obèutek reda in jasna berljivost notnega zapisa.
Nekritièno, nepreverjeno prenašanje tujih izkušenj in omejenost na skromne šolske
knji nice negativno vplivajo na delo v razredu. Prav tako ima negativen vpliv uèiteljeva
izbira uènega gradiva brez poznavanja avtentiènih interpretacij v svetu uveljavljenih teorij
in metod ter brez zadostnega poznavanja razvojnih znaèilnosti otrok v posameznih
obdobjih.
Moderna enostransko »prijazna šola« prinaša v sodobne uèbenike tudi šibkosti. Pouk se
pogosto pretvarja v igro in zabavo s prevelikim poudarkom na všeènosti in lahkotnosti
uèenja. Vsebine izhajajo iz površnih otrokovih potreb in interesov, uvajajo se zabavne
vsebine z razliènimi a la je dosegljivi anri in razvije se odmik od klasiène glasbe. Tudi
dru bene razmere povzroèajo negativne posledice na otrocih in mladostnikih: poudarjen
materializem, odsotnost staršev – evropski delovni èas, storilnost v šoli, ipd. Vloga
uèitelja in staršev je v tem obèutljivem obdobju zelo pomembna in zahtevna, saj morajo
pomagati otroku, da najde svoje mesto v glasbi, razvija sposobnosti, se seznani z
zakonitostmi instrumentalne igre in pridobi prve prave profesionalne navade. Kakovostno
sodelovanje odraslih, ki vodijo in spremljajo otroka skozi ta razvoj, pomaga uèencu, da v
harmoniènem razmerju razvija ustvarjalno mišljenje, muzikalni okus, kulturo izvajanja in
tehniko igranja.
Programi na glasbenih šolah, ki so namenjeni skupinski predšolski glasbeni vzgoji in
pripravi na instrumentalni pouk, lahko s preudarnim pristopom uèitelja, domiselnimi
vsebinami in premišljenimi metodami vkljuèujejo otroke v glasbene aktivnosti. Pri tem
lahko uèitelji navdušujejo otroke za glasbo, temeljito razvijajo njihove sposobnosti ter jih
zanesljivo in postopno uvajajo v svet muziciranja z obèutenjem in razumevanjem.
Program za zaèetnike na violini se na takšno podlago odlièno navezuje. Èe pa uèenec
pristopi k pouku violine brez ustrezne priprave, je naloga uèitelja violine, da elemente
solfeggia in teorije glasbe poda in utrdi z uèencem v èasu, ki je sicer namenjen razvoju
violinske igre in zagotovi nujno potrebno razumevanje snovi, ki jo uèenec izvaja.
Nekatere rešitve in prizadevanja naših novih avtorjev na obèutljivem podroèju sledijo
trajnim vrednotam v vzgoji in izobra evanju, preizkušenim tradicionalnim metodam in
obenem sodobnim dognanjem edukativnih strok ter medpredmetnim povezavam. Pri
svojem delu z uèenci in mladimi uèitelji pripravniki ugotavljam, da na trgu ni uèbenikov
oziroma uènih gradiv za violino, ki bi bila v veèji meri skladna z našimi uènimi naèrti in
standardi znanja. Tudi strokovne literature ni, ki bi ponujala metodièno-didaktiène
209
visoko umetniško vrednost glasbenih primerov, tudi ko gre za ni je razrede, in prisotnost
naèela postopnosti, potem gre za primeren izziv. Umetniška komponenta, vtkana v
gradivo, nadgradi »golo znanje« v trajno vrednoto. Tako glasba opravi najtehtnejšo
motivacijsko nalogo.
Veè je uèbenikov tujih nacionalnih šol z odliènimi metodiènimi koncepti, z vsebinami
nacionalne glasbene stvarnosti – ljudskih melodij, znaèilnih ritmov, in priljubljenih
otroških pesmi. Nekateri uèbeniki imajo definirano didaktièno funkcijo – uène enote, ki
doloèajo obseg in vsebino, prisoten je obèutek reda in jasna berljivost notnega zapisa.
Nekritièno, nepreverjeno prenašanje tujih izkušenj in omejenost na skromne šolske
knji nice negativno vplivajo na delo v razredu. Prav tako ima negativen vpliv uèiteljeva
izbira uènega gradiva brez poznavanja avtentiènih interpretacij v svetu uveljavljenih teorij
in metod ter brez zadostnega poznavanja razvojnih znaèilnosti otrok v posameznih
obdobjih.
Moderna enostransko »prijazna šola« prinaša v sodobne uèbenike tudi šibkosti. Pouk se
pogosto pretvarja v igro in zabavo s prevelikim poudarkom na všeènosti in lahkotnosti
uèenja. Vsebine izhajajo iz površnih otrokovih potreb in interesov, uvajajo se zabavne
vsebine z razliènimi a la je dosegljivi anri in razvije se odmik od klasiène glasbe. Tudi
dru bene razmere povzroèajo negativne posledice na otrocih in mladostnikih: poudarjen
materializem, odsotnost staršev – evropski delovni èas, storilnost v šoli, ipd. Vloga
uèitelja in staršev je v tem obèutljivem obdobju zelo pomembna in zahtevna, saj morajo
pomagati otroku, da najde svoje mesto v glasbi, razvija sposobnosti, se seznani z
zakonitostmi instrumentalne igre in pridobi prve prave profesionalne navade. Kakovostno
sodelovanje odraslih, ki vodijo in spremljajo otroka skozi ta razvoj, pomaga uèencu, da v
harmoniènem razmerju razvija ustvarjalno mišljenje, muzikalni okus, kulturo izvajanja in
tehniko igranja.
Programi na glasbenih šolah, ki so namenjeni skupinski predšolski glasbeni vzgoji in
pripravi na instrumentalni pouk, lahko s preudarnim pristopom uèitelja, domiselnimi
vsebinami in premišljenimi metodami vkljuèujejo otroke v glasbene aktivnosti. Pri tem
lahko uèitelji navdušujejo otroke za glasbo, temeljito razvijajo njihove sposobnosti ter jih
zanesljivo in postopno uvajajo v svet muziciranja z obèutenjem in razumevanjem.
Program za zaèetnike na violini se na takšno podlago odlièno navezuje. Èe pa uèenec
pristopi k pouku violine brez ustrezne priprave, je naloga uèitelja violine, da elemente
solfeggia in teorije glasbe poda in utrdi z uèencem v èasu, ki je sicer namenjen razvoju
violinske igre in zagotovi nujno potrebno razumevanje snovi, ki jo uèenec izvaja.
Nekatere rešitve in prizadevanja naših novih avtorjev na obèutljivem podroèju sledijo
trajnim vrednotam v vzgoji in izobra evanju, preizkušenim tradicionalnim metodam in
obenem sodobnim dognanjem edukativnih strok ter medpredmetnim povezavam. Pri
svojem delu z uèenci in mladimi uèitelji pripravniki ugotavljam, da na trgu ni uèbenikov
oziroma uènih gradiv za violino, ki bi bila v veèji meri skladna z našimi uènimi naèrti in
standardi znanja. Tudi strokovne literature ni, ki bi ponujala metodièno-didaktiène
209