Page 121 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 9, zvezek 18 / Year 9, Issue 18, 2013
P. 121
a Pucihar, ADAMIÈEV PRISPEVEK K SLOVENSKI GLASBI NA PODROÈJU BIG BANDA

Jaka Pucihar
Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani

ADAMIÈEV PRISPEVEK K SLOVENSKI GLASBI NA PODROÈJU
BIG BANDA

Izvleèek: Prispevek se osredotoèa na Adamièevo ustvarjanje oziroma komponiranje in aran iranje
za zasedbo big band-a. Ta njegova dejavnost je tesno povezana z ustanovitvijo profesionalnega big
banda v Sloveniji, sprva imenovanega PORL, kasneje preimenovan v Big Band RTV Ljubljana oz.
Slovenija, ki ga je B. Adamiè vodil vrsto let. Zanj je napisal veliko kompozicij, med katerimi so
skladbe zabavnejšega znaèaja kot tudi tehtnejše jazzovske kompozicije. Avtor se posebej poglobi v
analizo slednjih, in sicer iz perspektive kompozicijske tehnike, harmonske in oblikovne strukture ter
orkestracije.

Kljuène besede: big band, aran iranje, orkestracija, (instrumentalni) jazz, jazzovska harmonija,
trobila, saksofoni

Abstract: The paper focuses on Adamiè’s composing and arranging for big band, which is closely
connected with the foundation of the professional big band in Slovenia, known first as PORL,
renamed Big Band of the National Radio and Television of Ljubljana and, subsequently, of
Slovenia. Bojan Adamiè led the big band for many years and composed a number of pieces, some of
a more entertaining character — others, substantial jazz compositions. The author offers an in-depth
analysis of the latter, taking into account his composing technique, the harmonic structure, the
musical form and the orchestration.

Keywords: big band, arranging, orchestration, (instrumental) jazz, jazz harmony, brass,
saxophones

Adamièevo pionirstvo na številnih podroèjih glasbenega ustvarjanja merimo v prese kih,
vrhunec pa dosega ravno na podroèju big band glasbe. Za to dejavnost (kot tudi za
podroèje pihalnega orkestra) je imel Adamiè odliène izhodišène toèke; bil je pianist,
komponist, aran er, organist, trobentaè, harmonikaš, saksofonist (ta dva instrumenta je
igral v skupini Ronny okrog leta 1930) in ne nazadnje se je e v rosnih letih spoznal z
godbo na pihala. Pred drugo svetovno vojno je bil èlan velikega jazzovskega orkestra
(Broadway) in manjših zasedb, ki so igrale po raznih letovišèih in zdravilišèih, na pragu
vojne pa je v Ljubljani ustanovil lastni ansambel, s katerim je nastopal do odhoda v
partizane, jeseni 1943.1

Zanimanje za jazz se je pri Bojanu Adamièu stopnjevalo tudi med drugo svetovno
vojno, èeprav je bilo to v tistih èasih v praksi te ko uresnièljivo. Kot partizanski glasbenik
je za jazzovsko glasbo navdušil tudi vodstvo slovenske partizanske vojske, kar je skupaj z
njegovim intenzivnim delovanjem pred in med vojno leta 1945 kulminiralo v ustanovitev
Plesnega orkestra Radia Ljubljana (PORL), ki se je kasneje preimenoval v Big Band.
Glasbenike, ki so se po konèani vojni vraèali in zbirali v Ljubljani, je Adamiè povezal ter
jih zdru il v novonastali orkester. Pri tem je kljuèno vlogo igral njegov entuziazem in pa
dejansko potreba po velikem zabavnem orkestru, ki je bil v prvi vrsti namenjen za ples,
istoèasno pa Adamiè poudarja, da je orkester e takoj od nastanka dalje igral tudi
jazzovsko glasbo.2

1 Dostopno na: http://www.bojan-adamic.si/biografija/, 21. 1. 2013.
2 Dostopno na: http://www.bojan-adamic.si/biografija/#povojno, 21. 1. 2013.

121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126