Page 47 - Glasba zdravi: vloga glasbe v pediatričnem okolju
P. 47

Veliko raziskav se namreč na tem področju osredotoča na starejšo popu-
           lacijo (Stegemann idr., 2019).
               Glavni rezultati, ki so jih Wendy L. Magee idr. (2017) izpostavili v
           pregledni raziskavi, so, da je glasbena terapija po pridobljeni možganski
           poškodbi pripomogla k izboljšanju na področjih naštevanja, jezikovne
           ponovitve (angl. speech repetition) in rehabilitacije socialnih veščin. Razis-
           kovali so vpliv glasbenih intervencij, vendar smo tukaj navedli samo re-
           zultate, kjer je bil raziskovan vpliv dotične glasbene terapije.
               Evalvacija uspešnosti glasbene terapije je na področju nevrološke   47
           rehabilitacije kompleksna. Izzivi v prepoznavanju učinkov in evalvaci-
           ji napredka pacienta se namreč pojavljajo zaradi konstantno dinamične
           narave nevralnih ter hormonskih sprememb in napredka čez čas. V ob-
           zir pa je treba vzeti tudi ostale terapije, ki se dogajajo ob istem času, in
           stranske učinke različnih zdravil, ki se skozi zdravljenje spreminjajo (Mi-
           shra idr., 2021).
               Slikanje  možganov,  snemanje  možganskih  valov  in  kinematična
           analiza gibanja so postali podlaga za nov raziskovalni program znotraj
           glasbenoterapevtske stroke – nevrološko glasbeno terapijo. Michael H.
           Thaut in Thenille Braun Janzen (2019) navajata, da slednja temelji na
           sodobnih raziskovalnih tehnikah s področja kognitivne nevroznanosti.
           Nevrološka glasbena terapija je torej veja glasbene terapije, ki temelji na
           ugotovitvah nevroznanosti in razumevanju vpliva glasbe na delovanje    Glasbena terapija v pediatričnem okolju – pregledna raziskava
           možganov ter vedenje. Temelji na štirih predpostavkah o nevrološkem
           odzivu posameznika na glasbo: modelu glasbenega odziva, vzporednih
           neglasbenih  modelih  (deljeni,  podobni,  vzporedni  procesi),  posrednih
           modelih  (vpliv  glasbe  na  neglasbeno  vedenje),  kliničnih  raziskovalnih
           modelih (terapevtski učinek glasbe) (The Academy of Neurologic Mu-
           sic Therapy, 2018).
               Michael H. Thaut (2005, v Galiñska, 2015) prepoznava štiri me-
           hanizme glasbe v nevrološki rehabilitaciji. Prvi mehanizem je ritmična
           stimulacija in vključevanje (angl. entrainment). Opišemo ga lahko kot pro-
           ces, kjer se dva ritmična procesa v interakciji drug z drugim uskladita in
           medsebojno vplivata tako, da se prilagodita skupni fazi in periodičnosti
           (Berger in Turow, 2011, v Galiñska, 2015). Preko glasbe se namreč zgodi
           sinhronizacija bioloških ritmov z glasbenimi. To vključuje dihanje, bitje
           srca, nevrološko aktivnost in ostale kompleksne fiziološke procese.
               Michael H. Thaut in Volker Hoemberg (2014) v priročniku nava-
           jata vseh 20 kliničnih tehnik nevrološke glasbene terapije, posebne ob-
           like glasbene terapije, namenjene osebam z nevrološkimi obolenji. Cilj
           tehnik je rehabilitacija določene funkcije pri osebah z različnimi obole-
           nji, npr. pri osebah s pridobljeno možgansko poškodbo, s Parkinsonovo
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52