Page 316 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 316

Alenka Žerovnik

                  razumevanju, kako lahko GUI izboljša učenje in hkrati zmanjša možna tvega-
                  nja.
                    Raziskovalci imamo ključno vlogo tudi pri strokovnem razvoju učite-
                  ljev. Ob hitrem razvoju tehnologij GUI obstaja nujna potreba po stalnem
                  usposabljan ju in podpori za učitelje, da bi omogočili učinkovito vključeva-
                  nje teh orodij v njihove pedagoške prakse (Lee idr., 2021). Raziskovalci lahko
                  pomembno prispevamo z oblikovanjem in izvajanjem programov strokov-
                  nega usposabljanja, ki učitelje opremijo z znanji in veščinami, potrebnimi za
                  obvladovanje kompleksnosti uporabe orodij GUI. To vključuje spodbujanje
                  GUI- in UI-pismenosti med učitelji, kar jim omogoča kritično vrednotenje oro-
                  dij GUI in razumevanje njihovih zmožnosti za poučevanje in učenje (Bozkurt,
                  2023). Raziskovalci lahko z ugotavljanjem, katere kompetence in znanja uči-
                  telji potrebujejo za učinkovito vključevanje GUI v izobraževanje, prispevamo
                  k skladnosti z etičnimi standardi. Naša naloga je torej aktivno sodelovati v
                  interdisciplinarnih raziskavah, ki povezujejo strokovnjake z različnih podro-
                  čij, vključno z računalništvom, izobraževanjem in etiko, ter razvijati okvire
                  za usposabljanje (Bahroun, 2023). Na podlagi teh smernic bi nato drugi stro-
                  kovni kadri izvajali opolnomočenje učiteljev. Takšno sodelovanje je ključno
                  za razvoj inovativnih rešitev za integracijo GUI v izobraževalne sisteme. Razi-
                  skovalci lahko prispevamo k skupnemu razumevanju potencialnih koristi in
                  izzivov pri vključevanju orodij GUI z vzpodbujanjem dialoga med deležniki iz
                  različnih disciplin ter na ta način ustvarjamo podlago za odločitve na institu-
                  cionalni in politični ravni. Prav tako moramo biti pozorni na dolgoročne vpli-
                  ve GUI na izobraževalne prakse in izide. Z nadaljnjim razvojem tehnologij GUI
                  in UI je stalna raziskovalna praksa ključna za razumevanje njihovih posledic
                  na učenje, ocenjevanje in angažiranost učečih se (Li idr., 2024). To vključuje
                  preučevanje, kako lahko GUI med učečimi se spodbuja kritično razmišljanje,
                  ustvarjalnost in sodelovanje (Boscardin, 2023). Z nenehnim vrednotenjem
                  učinkovitosti vključevanja GUI v izobraževanje lahko raziskovalci prispevamo
                  k razvoju na dokazih temelječih praks, ki služijo podpori učečih se pri uspešni
                  uporabi vse bolj digitaliziranih učnih okolij.

                  Zaključek
                  Odločevalci imajo ključno vlogo pri oblikovanju okvira za integracijo GUI v
                  izobraževanje. Zanje predstavlja ključen izziv razvoj politik, ki na eni strani
                  spodbujajo inovacije, na drugi pa so občutljive na pomembna etična in prav-
                  na vprašanja ter upoštevajo praktične izzive, povezane z uporabo GUI. To
                  vključuje vzpostavitev standardov in mehanizmov, ki zagotavljajo zasebnost
                  podatkov, omogočajo enake priložnosti za dostop do orodij GUI za neprivi-


                  316
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321