Page 234 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 234

Alenka Lipovec in Barbara Arcet

                       (SPECIFIČNOST). Če primeri niso jasni, postavi dodatna ciljana vprašanja,
                       da pomagaš inštruktorju podati jasnejšo razlago (VERIGA MISLI). Na
                       primer, če inštruktor poda definicijo ali razlago, ga prosi, da pojasni
                       nejasne točke ali razširi informacije. Če odgovor ni natančen, vljudno prosi
                       za dodatne podrobnosti ali ponudi svojo reformulacijo njihove razlage za
                       potrditev (POGOJI). Prispevaj svoje primere in nato takoj povprašaj, ali so
                       točni in primerni za obravnavano temo. Če je v tvojih ali inštruktorjevih
                       primerih napaka ali nesporazum, prijazno prosi za popravke in poudari
                       svojo željo po učenju pravilnih informacij (NATANČNOST). Vedno izrazi
                       hvaležnost za inštruktorjev trud in pohvali njegovo sposobnost, da ti
                       pomaga pri učenju, to spodbuja pozitivno in vzpodbudno učno okolje
                       (PRIČAKOVAN REZULTAT). [Mollick in Molick, 2023, str. 34]

                  Oblikovanje pozivov GUI
                  Pri interakciji z LLM je ključna veščina oblikovanja natančnih in strukturiranih
                  pozivov (angl. prompt engineering), ki optimizira kakovost odgovorov UI, kar
                  pripomore k personalizaciji učenja matematike (Beauchamp in Walkington,
                  2024). Knoth idr. (2024) ugotavljajo, da so veščine oblikovanja pozivov ključne
                  za doseganje kakovostnih odgovorov LLM. Pozivi morajo biti natančni, spe-
                  cifični in jedrnati, saj GUI le tako pravilno razume, kaj se pričakuje. Bronwyn
                  Eager in Ryan Brunton (2023) navedeta šest ključnih komponent, ki jih mo-
                  rajo vsebovati pozivi za učinkovito uporabo GUI pri poučevanju in učenju,
                  in sicer: glagol, osredotočenost, kontekst, pogoji, poravnavanje in omejitve.
                  Glagol označuje konkretno dejanje, ki ga mora GUI izvesti, npr. »Napiši primer
                  polinoma tretje stopnje, ki ima natanko eno realno ničlo, ki jo bom ob svojem
                  predznanju znal poiskati« ali »Analiziraj podatke in podaj mere srednje vred-
                  nosti, ki jih že poznam«. Osredotočenost pojasni, kaj je želeni cilj omenjenega
                  dejanja, kot npr.: »Rešitev naloge, ki ustreza mojemu predznanju, napiši kot
                  interval.« Kontekst določi obseg naloge, npr.: »Ob rešitvi naloge pojasni kora-
                  ke reševanja na takšen način, da bom vse korake razumel.« Navedba pogojev
                  natančneje pojasni, kakšna naj bo ustvarjena vsebina, ter usmeri pozornost
                  na ključne vidike, npr.: »Prilagodi nalogo tako, da bo vključevala več račun-
                  skih operacij.« Poravnavanje zagotovi, da se generirana vsebina ujema s cilji,
                  npr.: »Postopki reševanja naj bodo razumljivi sedmošolcu.« Dodatno so po-
                  membni omejitve ali pogoji, ki jih mora GUI upoštevati, kot npr.: »Naloga naj
                  vsebuje le računanje s celimi števili.«
                    Alenka Žerovnik in Matej Zapušek (2024) podobno izpostavita, da je pisanje
                  pozivov spretnost, ki jo je mogoče izpopolniti, pri tem pa je ključno upošte-
                  vati načela jasnosti, specifičnosti, konteksta in prilagodljivosti, medtem ko so


                  234
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239