Page 234 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 234
Alenka Lipovec in Barbara Arcet
(SPECIFIČNOST). Če primeri niso jasni, postavi dodatna ciljana vprašanja,
da pomagaš inštruktorju podati jasnejšo razlago (VERIGA MISLI). Na
primer, če inštruktor poda definicijo ali razlago, ga prosi, da pojasni
nejasne točke ali razširi informacije. Če odgovor ni natančen, vljudno prosi
za dodatne podrobnosti ali ponudi svojo reformulacijo njihove razlage za
potrditev (POGOJI). Prispevaj svoje primere in nato takoj povprašaj, ali so
točni in primerni za obravnavano temo. Če je v tvojih ali inštruktorjevih
primerih napaka ali nesporazum, prijazno prosi za popravke in poudari
svojo željo po učenju pravilnih informacij (NATANČNOST). Vedno izrazi
hvaležnost za inštruktorjev trud in pohvali njegovo sposobnost, da ti
pomaga pri učenju, to spodbuja pozitivno in vzpodbudno učno okolje
(PRIČAKOVAN REZULTAT). [Mollick in Molick, 2023, str. 34]
Oblikovanje pozivov GUI
Pri interakciji z LLM je ključna veščina oblikovanja natančnih in strukturiranih
pozivov (angl. prompt engineering), ki optimizira kakovost odgovorov UI, kar
pripomore k personalizaciji učenja matematike (Beauchamp in Walkington,
2024). Knoth idr. (2024) ugotavljajo, da so veščine oblikovanja pozivov ključne
za doseganje kakovostnih odgovorov LLM. Pozivi morajo biti natančni, spe-
cifični in jedrnati, saj GUI le tako pravilno razume, kaj se pričakuje. Bronwyn
Eager in Ryan Brunton (2023) navedeta šest ključnih komponent, ki jih mo-
rajo vsebovati pozivi za učinkovito uporabo GUI pri poučevanju in učenju,
in sicer: glagol, osredotočenost, kontekst, pogoji, poravnavanje in omejitve.
Glagol označuje konkretno dejanje, ki ga mora GUI izvesti, npr. »Napiši primer
polinoma tretje stopnje, ki ima natanko eno realno ničlo, ki jo bom ob svojem
predznanju znal poiskati« ali »Analiziraj podatke in podaj mere srednje vred-
nosti, ki jih že poznam«. Osredotočenost pojasni, kaj je želeni cilj omenjenega
dejanja, kot npr.: »Rešitev naloge, ki ustreza mojemu predznanju, napiši kot
interval.« Kontekst določi obseg naloge, npr.: »Ob rešitvi naloge pojasni kora-
ke reševanja na takšen način, da bom vse korake razumel.« Navedba pogojev
natančneje pojasni, kakšna naj bo ustvarjena vsebina, ter usmeri pozornost
na ključne vidike, npr.: »Prilagodi nalogo tako, da bo vključevala več račun-
skih operacij.« Poravnavanje zagotovi, da se generirana vsebina ujema s cilji,
npr.: »Postopki reševanja naj bodo razumljivi sedmošolcu.« Dodatno so po-
membni omejitve ali pogoji, ki jih mora GUI upoštevati, kot npr.: »Naloga naj
vsebuje le računanje s celimi števili.«
Alenka Žerovnik in Matej Zapušek (2024) podobno izpostavita, da je pisanje
pozivov spretnost, ki jo je mogoče izpopolniti, pri tem pa je ključno upošte-
vati načela jasnosti, specifičnosti, konteksta in prilagodljivosti, medtem ko so
234