Page 230 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 230
Alenka Lipovec in Barbara Arcet
crosoft Copilot, Gemini. Jauhiainen in Garagorry Guerra (2024) sta v pregledni
raziskavi, ki je zajela raziskave do marca 2023, ugotovila, da so se empirične
raziskave večinoma osredotočale na visokošolsko izobraževanje. Izmed razis-
kav, ki jih ta pregledna raziskava ni zajela in podajajo obetavne rezultate na
osnovnošolski ravni, navedemo le dve. Enkelejda Kasneci idr. (2023) poročajo,
da sta se izboljšala besedišče in kritično mišljenje učencev, ki so uporabljali
orodja GUI. Rania Abdelghani idr. (2024) pa poročajo o večji radovednosti in
boljšem povezovanju tem pri 9–10-letnikih, ki so uporabljali orodja GUI.
V poročilu IEA ICILS 2023 (Klemenčič Mirazchiyski, 2024) ravnatelji navajajo,
da GUI učiteljem olajša pripravo gradiv, načrtovanje pouka, prilagajanje pro-
gramov, podajanje povratnih informacij in ocenjevanje. Slabosti, ki so jih na-
vajali ravnatelji, vključujejo težave z avtorstvom, uporabo neustreznih virov
in poslabšanje profesionalnega položaja zaradi omejitev orodij. Prav tako so
ravnatelji mnenja, da lahko učenci postanejo odvisni od orodij, prejmejo na-
pačne ali pristranske informacije in oddajajo neavtentične izdelke. Največja
odstopanja Slovenije se nanašajo na delež učencev, za katere ravnatelji poro-
čajo, da jim bodo orodja GUI pomagala. V Sloveniji tako ravnatelji le za 32 %
učencev menijo, da bodo orodja pripomogla k večjemu zanimanju za učenje,
medtem ko je mednarodno povprečje 63 %. Še večje odstopanje je pri deležu
učencev, za katere ravnatelji poročajo, da jim bodo orodja izboljšala učenje –
v Sloveniji ta delež znaša zgolj 19 %, medtem ko je mednarodno povprečje
precej višje, in sicer 54 % (Klemenčič Mirazchiyski, 2024, str. 124).
GUI pri pouku matematike
Rane (2023) navaja glavne namene GUI v matematičnem izobraževanju,
od katerih izpostavljamo: (a) interaktivno učenje in reševanje problemov,
kjer GUI deluje kot osebni tutor, ki učence vodi skozi korake reševanja ma-
tematičnih problemov; (b) vizualne ponazoritve oz. upodobitve, kjer GUI z
opisovanjem in s pojasnjevanjem kompleksnih matematičnih tem (npr. ge-
ometrijskih oblik) pomaga izboljšati razumevanje abstraktnih konceptov; (c)
prilagojeno oz. personalizirano učenje, saj se GUI prilagaja individualnim uč-
nim potrebam učencev in nudi prilagojene naloge ter rešitve, kar omogoča
napredovanje po lastnem tempu; (d) razvijanje matematične ustvarjalnosti
in kritičnega mišljenja s postavljanjem izzivov ter odprtih problemov. Pomen
GUI v poučevanju in učenju matematike se kaže predvsem v zmožnosti orodij
GUI za avtomatizirano prilagajanja nalog glede na raven znanja posamezne-
ga učenca. To omogoča personalizirano učenje, ki lahko vodi do izboljšanja
učnih dosežkov.
230