Page 229 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 229

Učinkovitost generativne umetne

                  inteligence za personalizirano učenje
                  matematike


                  Alenka Lipovec                Barbara Arcet
                  Univerza v Mariboru           Univerza v Mariboru
                  alenka.lipovec@um.si          barbara.arcet1@um.si

                  Generativna umetna inteligenca (GUI) postaja nepogrešljivo orodje v izobra-
                  ževanju tudi pri pouku matematike, saj omogoča prilagoditev nalog znanju
                  posameznih učencev, s čimer spodbuja personalizirano učenje in izboljšuje
                  učne dosežke. Med dodatnimi zaznanimi prednostmi so izboljšanje besediš-
                  ča, povečanje radovednosti, okrepljene sposobnosti povezovanja, izboljšana
                  sposobnost reformulacije vprašanj ter poglobljeno kritično vrednotenje od-
                  govorov. Kljub temu naloge, ki jih ustvarja umetna inteligenca, pogosto ne
                  odražajo kulturnih ali osebnih značilnosti učencev, kar lahko omejuje njihovo
                  avtentičnost. Raziskave kažejo, da je GUI še posebej koristna za učence z nižjim
                  predznanjem, saj jim omogoča hitrejše napredovanje, pri čemer je njena naj-
                  večja vrednost dosežena ob aktivni podpori učiteljev, ki usmerjajo delo in vred-
                  notijo rezultate – pristop, znan kot hibridno tutorstvo. V šolskem okolju lahko
                  GUI deluje v različnih vlogah – kot učenec, učitelj, mentor ali sošolec. Ključno
                  za njeno uspešno uporabo je skrbno oblikovanje pozivov, ki naj bodo jasni,
                  specifični, kontekstualizirani in prilagodljivi. Med učinkovitimi strategijami so
                  »veriga misli«, ki spodbuja postopno in poglobljeno reševanje problemov, »ne-
                  gativni pozivi« za preprečevanje napak ter »metapozivi«, ki učence usmerjajo k
                  refleksiji in h kritičnemu razmišljanju. Čeprav se članek osredotoča na uporabo
                  pri pouku matematike, so njegove ugotovitve prenosljive na druge predmete
                  ter širši izobraževalni proces.
                  Ključne besede: generativna umetna inteligenca (GUI), poučevanje matematike,
                  oblikovanje pozivov, personalizirano učenje, učenje matematike
                          © 2025 Alenka Lipovec in Barbara Arcet
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.10

             Uvod
             Generativna umetna inteligenca (GUI) se nanaša na algoritme, ki so sposob-
             ni ustvarjati nove, sintetične podatke, podobne resničnim podatkom, kot so
             besedila, slike, zvok in videi. V izobraževanju se GUI večinoma uporablja za
             ustvarjanje učnega gradiva in pripravo ocenjevalnih nalog (Zhang idr., 2024)
             s pomočjo velikih jezikovnih modelov (angl. large language models – LLM),
             npr. GPT, PaLM, Claude, ki podpirajo klepetalne asistente, npr. ChatGPT, Mi-


                  Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
                  inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234