Page 229 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 229
Učinkovitost generativne umetne
inteligence za personalizirano učenje
matematike
Alenka Lipovec Barbara Arcet
Univerza v Mariboru Univerza v Mariboru
alenka.lipovec@um.si barbara.arcet1@um.si
Generativna umetna inteligenca (GUI) postaja nepogrešljivo orodje v izobra-
ževanju tudi pri pouku matematike, saj omogoča prilagoditev nalog znanju
posameznih učencev, s čimer spodbuja personalizirano učenje in izboljšuje
učne dosežke. Med dodatnimi zaznanimi prednostmi so izboljšanje besediš-
ča, povečanje radovednosti, okrepljene sposobnosti povezovanja, izboljšana
sposobnost reformulacije vprašanj ter poglobljeno kritično vrednotenje od-
govorov. Kljub temu naloge, ki jih ustvarja umetna inteligenca, pogosto ne
odražajo kulturnih ali osebnih značilnosti učencev, kar lahko omejuje njihovo
avtentičnost. Raziskave kažejo, da je GUI še posebej koristna za učence z nižjim
predznanjem, saj jim omogoča hitrejše napredovanje, pri čemer je njena naj-
večja vrednost dosežena ob aktivni podpori učiteljev, ki usmerjajo delo in vred-
notijo rezultate – pristop, znan kot hibridno tutorstvo. V šolskem okolju lahko
GUI deluje v različnih vlogah – kot učenec, učitelj, mentor ali sošolec. Ključno
za njeno uspešno uporabo je skrbno oblikovanje pozivov, ki naj bodo jasni,
specifični, kontekstualizirani in prilagodljivi. Med učinkovitimi strategijami so
»veriga misli«, ki spodbuja postopno in poglobljeno reševanje problemov, »ne-
gativni pozivi« za preprečevanje napak ter »metapozivi«, ki učence usmerjajo k
refleksiji in h kritičnemu razmišljanju. Čeprav se članek osredotoča na uporabo
pri pouku matematike, so njegove ugotovitve prenosljive na druge predmete
ter širši izobraževalni proces.
Ključne besede: generativna umetna inteligenca (GUI), poučevanje matematike,
oblikovanje pozivov, personalizirano učenje, učenje matematike
© 2025 Alenka Lipovec in Barbara Arcet
https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.10
Uvod
Generativna umetna inteligenca (GUI) se nanaša na algoritme, ki so sposob-
ni ustvarjati nove, sintetične podatke, podobne resničnim podatkom, kot so
besedila, slike, zvok in videi. V izobraževanju se GUI večinoma uporablja za
ustvarjanje učnega gradiva in pripravo ocenjevalnih nalog (Zhang idr., 2024)
s pomočjo velikih jezikovnih modelov (angl. large language models – LLM),
npr. GPT, PaLM, Claude, ki podpirajo klepetalne asistente, npr. ChatGPT, Mi-
Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.