Page 141 - How to Shine on Stage
P. 141
Povzetek
139
Glasbena izvedba je ena izmed najzahtevnejših in najkompleksnejših de-
javnosti ter od izvajalca zahteva visoko raven izkazovanja fizičnih in psi-
hičnih sposobnosti, spretnosti ter veščin. Uspešna glasbena izvedba je
rezultat dolgotrajnega procesa glasbenega izobraževanja, v okviru ka-
terega se razvija in oblikuje izvajalska kompetentnost s pomočjo podpo-
re učitelja pa tudi staršev ter vrstnikov. Razlikujemo med dejavniki, ki
na uspešnost glasbene izvedbe vplivajo posredno, saj so rezultat glasbe-
noizobraževalnega procesa (npr. glasbene sposobnosti in glasbeni talent,
sposobnosti miselnega predstavljanja, osebnostne lastnosti, motivacija,
samoregulacija z vadbo ipd.), in dejavniki, ki nanjo vplivajo neposred-
no (vpliv publike, fizična pripravljenost, čustvena pripravljenost, miselna
pripravljenost izvajalca). Na podlagi pregleda raziskav na področju us-
pešnosti glasbenega nastopanja lahko ugotovimo, da se je v zadnjih de-
setih letih raziskovalni fokus preusmeril od preučevanja problematičnih
vidikov (predvsem ukvarjanja z izvajalsko anksioznostjo) k iskanju me-
hanizmov za spodbujanje celostnega blagostanja pri glasbenikih (zanos,
rezilientnost, strast, zadovoljstvo z življenjem, samoučinkovitost ipd.).
Dva koncepta, ki sta na dveh diametralno nasprotnih doživljajskih polih
in v povezavi z uspešnostjo glasbenega nastopanja preučevana najpogo-
steje, sta izvajalska anksioznost in zanos.
V prvem poglavju monografije smo postavili teoretične temelje psi-
hološkima konstruktoma uspeha in izvedbe/ nastopa. Glasbeno izvedbo
smo opredelili kot eno izmed najzahtevnejših oblik izvedbe, saj od izva-
jalca zahteva konglomerat različnih sposobnosti, spretnosti, veščin, oseb-
nostnih lastnosti in motivacije. Glasbena izvedba je paradoksalna v tem,
da združuje številne polarnosti v celoto – po eni strani zahteva popolno
koncentracijo, po drugi strani pa mora glasbenik utišati miselni nadzor,
da lahko stopi v stanje zanosa; po eni strani zahteva močno prepojenost
s čustvi, ki jih preko izvedbe prenesemo na poslušalce, po drugi strani pa
njihovo uravnavanje do te ravni, da jih imamo lahko ves čas pod nad-
zorom; po eni strani avtomatizacijo motorike, po drugi strani zmožnost

