Page 141 - How to Shine on Stage
P. 141

Povzetek











                                                                              139
           Glasbena izvedba je ena izmed najzahtevnejših in najkompleksnejših de-
           javnosti ter od izvajalca zahteva visoko raven izkazovanja fizičnih in psi-
           hičnih sposobnosti, spretnosti ter veščin. Uspešna glasbena izvedba je
           rezultat dolgotrajnega procesa glasbenega izobraževanja, v okviru ka-
           terega se razvija in oblikuje izvajalska kompetentnost s pomočjo podpo-
           re učitelja pa tudi staršev ter vrstnikov. Razlikujemo med dejavniki, ki
           na uspešnost glasbene izvedbe vplivajo posredno, saj so rezultat glasbe-
           noizobraževalnega procesa (npr. glasbene sposobnosti in glasbeni talent,
           sposobnosti miselnega predstavljanja, osebnostne lastnosti, motivacija,
           samoregulacija z vadbo ipd.), in dejavniki, ki nanjo vplivajo neposred-
           no (vpliv publike, fizična pripravljenost, čustvena pripravljenost, miselna
           pripravljenost izvajalca). Na podlagi pregleda raziskav na področju us-
           pešnosti glasbenega nastopanja lahko ugotovimo, da se je v zadnjih de-
           setih letih raziskovalni fokus preusmeril od preučevanja problematičnih
           vidikov (predvsem ukvarjanja z izvajalsko anksioznostjo) k iskanju me-
           hanizmov za spodbujanje celostnega blagostanja pri glasbenikih (zanos,
           rezilientnost,  strast,  zadovoljstvo  z  življenjem,  samoučinkovitost  ipd.).
           Dva koncepta, ki sta na dveh diametralno nasprotnih doživljajskih polih
           in v povezavi z uspešnostjo glasbenega nastopanja preučevana najpogo-
           steje, sta izvajalska anksioznost in zanos.
               V prvem poglavju monografije smo postavili teoretične temelje psi-
           hološkima konstruktoma  uspeha in izvedbe/ nastopa. Glasbeno izvedbo
           smo opredelili kot eno izmed najzahtevnejših oblik izvedbe, saj od izva-
           jalca zahteva konglomerat različnih sposobnosti, spretnosti, veščin, oseb-
           nostnih lastnosti in  motivacije. Glasbena izvedba je paradoksalna v tem,
           da združuje številne polarnosti v celoto – po eni strani zahteva popolno
             koncentracijo, po drugi strani pa mora glasbenik utišati miselni nadzor,
           da lahko stopi v stanje  zanosa; po eni strani zahteva močno prepojenost
           s  čustvi, ki jih preko izvedbe prenesemo na poslušalce, po drugi strani pa
           njihovo  uravnavanje do te ravni, da jih imamo lahko ves čas pod nad-
           zorom; po eni strani avtomatizacijo motorike, po drugi strani zmožnost
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146