Page 143 - How to Shine on Stage
P. 143

izvajalska  samopodoba, ki v aktivni obliki samoučinkovitosti omogoča
             samoregulacijo glasbenika. Samoregulacija zajema ključne (meta)kogni-
           tivne in motivacijske procese ter strategije, ki so tlakovalci sprememb na
           poti uspešnega izvajalca. Na koncu smo izpostavili še ključno vlogo  star-
           šev in učiteljev pri spodbujanju otroka na njegovi glasbeni poti.
               V nadaljevanju smo se osredotočili na neposredne dejavnike, ki vpli-
           vajo na uspešnost glasbenega  nastopa. Najprej smo  pozornost namenili
           neposrednemu vplivu  publike. Ugotovili smo, da številčnost in formal-
           nost  publike vplivata na  uspešnost izvedbe. Vpliv teh dveh dejavnikov   141
           pa je posreden, saj neposredno spodbujata  predizvedbeno vznemirjenje,
           to pa potem vpliva na  uspešnost izvedbe. Čim večje je  občinstvo in čim
           formalnejše so okoliščine nastopanja, tem večje je  predizvedbeno vzne-
           mirjenje in slabša uspešnost. Po drugi strani pa številčnost  publike lahko
           deluje tudi kot olajševalec uspešnosti, kar lahko vidimo na večjih koncer-  Povzetek
           tih, kjer se v veliki socialni skupini poslušalcev ustvari skupinski  zanos,
           ki se preliva med izvajalcem/izvajalci na odru in  publiko.
               Poleg vplivu  publike smo v tem poglavju namenili  pozornost tudi te-
           lesnemu, čustvenemu ter miselnemu  uravnavanju prednastopnih senza-
           cij pri izvajalcih. Treba je opozoriti, da pri vseh strategijah  uravnavan ja
           prihaja do prepleta različnih ravni, vendar pa smo jih kategorizirali v
           tri večje skupine, izhajajoč iz fokusa določene strategije. Prav tako iz-
           postavljamo, da to še zdaleč niso vse strategije predizvedbene  samo-
           regulacije,  temveč  smo  predstavili  tiste,  ki  jih  v  svoji  praksi  vodenja
           psihološke priprave na  nastop najpogosteje izvajamo v slovenskem pro-
           storu. Tako smo se pri strategijah  uravnavanja telesnih simptomov osre-
           dotočili na  progresivno mišično relaksacijo, na Alexandrovo  tehniko,
           metodo  feldenkreis in metodo  BMC. Njihovo bistvo je, da izhajajo iz
           optimalnega pozicioniranja telesa pri glasbeni izvedbi in vzpostavljanju
           optimalnega mišičnega tonusa. Sledile so strategije  uravnavanja  čustev,
           kjer smo v ospredje postavili raznolike  dihalne  tehnike, kot najpogo-
           steje uporabljane in hkrati najučinkovitejše med glasbeniki. Predstavi-
           li pa smo tudi nekaj tehnik, ki izhajajo iz vedenjsko-kognitivne terapije,
           in sicer  ponovno kognitivno ovrednotenje predizvedbenih  čustev,  sa-
           mopomirjanje,  nadzor  pozornosti v povezavi s  čustvi, terapijo  čustve-
           ne regulacije,  tehniko čustvene katarze,  strategijo realnega zastavljanja
             ciljev, povezanih s pred izvedbenimi  čustvi, ter strategijo  uravnavanja
             čustev na podlagi modela  IZOF. Bistvo strategij  uravnavanja prediz-
           vedbenih  čustev je, da v prvem koraku sprejmemo, da nastopanje iz nas
           izvabi paleto mešanih emocij, pri čemer je najpomembneje to, da zna-
           mo regulirati njihovo intenzivnost in le-to transformirati v interpreta-
           tivno kakovost izvedbe. Pomembno je, da imamo svoja  čustva vedno na
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148