Page 142 - How to Shine on Stage
P. 142
nadzora specifičnih gibov; po eni strani zmožnost individualnega intro-
vertnega poglabljanja v svet psihe, po drugi strani ekstravertno deljenje
glasbe z občinstvom. In še bi lahko naštevali. Z izzivi usklajevanja na-
vedenih polarnosti se srečujejo že mladi glasbeniki, ko stopijo na oder,
zato ni presenetljivo, da je psihološki vidik priprave na glasbeni nastop
tako pomemben. Izziv je tudi ta, da je ocenjevanje glasbene izvedbe ved-
no sub jektivno obarvano. Kako torej opredeliti uspešnost na področju,
ki je tako kompleksno? Doživljanje uspeha je zelo odvisno od zaznav in
140 kriterijev vsakega posameznika. Nekaj, kar bo nekoga navdalo z občut-
kom uspeha, za drugega ne bo predstavljalo nič posebnega. Kriteriji so
namreč zelo različni, na eni strani notranji (občutek užitka, zanosa, ra-
dovednosti, interesa), na drugi zunanji (nagrade na tekmovanjih, opra-
How to Shine on Stage splošno velja, da imajo izjemno visoke kriterije uspešnosti in da so le red-
vljene avdicije, dobre ocene, dobre glasbene kritike). Za glasbenike na
kokdaj zadovolj ni s svojo izvedbo, če pa že, je ta občutek zadovoljstva
zelo kratkotrajen. Celostni uspeh glasbenega nastopa izhaja predvsem iz
tega, da glasbenik uspe združiti notranje in zunanje kriterije uspešnos-
ti. Predvsem si mora vsak glasbenik pri sebi zastaviti vprašanje, kaj zanj
predstavlja glasbeni uspeh, in si prizadevati, da v skladu s tem uresniču-
je cilje na svoji karierni poti.
V drugem delu monografije smo nagovorili dejavnike, ki vpliva-
jo na uspešnost glasbenega nastopanja, in jih razdelili med posredne in
neposredne.
V poglavju o posrednih dejavnikih, ki vplivajo na uspešnost glasbe-
nega nastopanja, smo se ukvarjali s sposobnostmi, z osebnostnimi last-
nostmi, izvajalsko samopodobo in s samoučinkovitostjo, z motivacijo in s
samoregulacijo. Ugotovili smo, da lahko glasbene sposobnosti delimo na
splošne in specifične. Opredelili smo jih kot univerzalne in vrojene v člo-
vekov genetski potencial, ravno tako kot npr. jezikovne sposobnosti. Nad-
povprečne glasbene sposobnosti se udejanjijo v glasbeni nadarjenosti, ki
jo z ustreznimi spodbudami okolja in z lastno motivacijo posameznik
oblikuje v glasbeni talent. Poleg glasbenih sposobnosti pa so za glasbeno
uspešnost zelo pomembne tudi sposobnosti ustvarjanja miselnih pred-
stav. Slednje je neločljivo povezano tudi z avdiacijo, temeljno univer-
zalno glasbeno sposobnostjo, ki predstavlja zmožnost zamišljanja zvoka
brez njegove konkretne prisotnosti. Za uspešne glasbenike so značilne
tudi nekatere osebnostne značilnosti, med katerimi izstopajo odprtost,
androginost, originalnost, neodvisnost, samomotiviranost, vztrajnost,
občut ljivost, visoka kapaciteta medsebojne komunikacije, potreba po
pozornosti in anksioz nost kot poteza. V prepletu z doživljanjem lastnih
glasbenih sposobnosti z osebnostnimi lastnostmi glasbenika se oblikuje

