Page 142 - How to Shine on Stage
P. 142

nadzora specifičnih gibov; po eni strani zmožnost individualnega intro-
                     vertnega poglabljanja v svet psihe, po drugi strani ekstravertno deljenje
                     glasbe z  občinstvom. In še bi lahko naštevali. Z izzivi usklajevanja na-
                     vedenih polarnosti se srečujejo že mladi glasbeniki, ko stopijo na oder,
                     zato ni presenetljivo, da je psihološki vidik priprave na glasbeni  nastop
                     tako pomemben. Izziv je tudi ta, da je     ocenjevanje glasbene izvedbe ved-
                     no sub jektivno obarvano. Kako torej opredeliti uspešnost na področju,
                     ki je tako kompleksno? Doživljanje  uspeha je zelo odvisno od zaznav in
        140          kriterijev vsakega posameznika. Nekaj, kar bo nekoga navdalo z občut-
                     kom  uspeha, za drugega ne bo predstavljalo nič posebnega. Kriteriji so
                     namreč zelo različni, na eni strani notranji (občutek užitka,  zanosa, ra-
                     dovednosti, interesa), na drugi zunanji (nagrade na tekmovanjih, opra-
           How to Shine on Stage  splošno velja, da imajo izjemno visoke kriterije uspešnosti in da so le red-
                     vljene  avdicije, dobre ocene, dobre glasbene kritike). Za glasbenike na
                     kokdaj zadovolj ni s svojo izvedbo, če pa že, je ta občutek zadovoljstva
                     zelo kratkotrajen. Celostni  uspeh glasbenega  nastopa izhaja predvsem iz
                     tega, da glasbenik uspe združiti notranje in  zunanje kriterije uspešnos-
                     ti. Predvsem si mora vsak glasbenik pri sebi zastaviti vprašanje, kaj zanj
                     predstavlja glasbeni  uspeh, in si prizadevati, da v skladu s tem uresniču-
                     je cilje na svoji karierni poti.
                         V  drugem  delu  monografije  smo  nagovorili  dejavnike,  ki  vpliva-
                     jo na  uspešnost glasbenega nastopanja, in jih razdelili med posredne in
                     neposredne.
                         V poglavju o posrednih dejavnikih, ki vplivajo na  uspešnost glasbe-
                     nega nastopanja, smo se ukvarjali s sposobnostmi, z osebnostnimi last-
                     nostmi, izvajalsko  samopodobo in s samoučinkovitostjo, z  motivacijo in s
                       samoregulacijo. Ugotovili smo, da lahko  glasbene sposobnosti delimo na
                     splošne in specifične. Opredelili smo jih kot univerzalne in vrojene v člo-
                     vekov genetski potencial, ravno tako kot npr. jezikovne sposobnosti. Nad-
                     povprečne  glasbene sposobnosti se udejanjijo v glasbeni  nadarjenosti, ki
                     jo z ustreznimi spodbudami okolja in z lastno  motivacijo posameznik
                     oblikuje v  glasbeni talent. Poleg  glasbenih sposobnosti pa so za glasbeno
                     uspešnost zelo pomembne tudi sposobnosti ustvarjanja  miselnih pred-
                     stav. Slednje je neločljivo povezano tudi z avdiacijo, temeljno univer-
                     zalno glasbeno sposobnostjo, ki predstavlja zmožnost zamišljanja zvoka
                     brez njegove konkretne prisotnosti. Za uspešne glasbenike so značilne
                     tudi nekatere osebnostne značilnosti, med katerimi izstopajo odprtost,
                       androginost, originalnost, neodvisnost, samomotiviranost, vztrajnost,
                     občut ljivost,  visoka  kapaciteta  medsebojne  komunikacije,  potreba  po
                       pozornosti in  anksioz nost kot poteza. V prepletu z doživljanjem lastnih
                       glasbenih sposobnosti z osebnostnimi lastnostmi glasbenika se oblikuje
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147