Page 144 - How to Shine on Stage
P. 144

vajetih, da nas ne preplavijo in odnesejo, hkrati pa so v glasbeni izved-
                     bi močna prisotna.
                         Kot zadnji ravni predizvedbenega   uravnavanja smo se posvetili
                     mislim. Praksa kaže, da je pri psihološki pripravi glasbenikov na uspešno
                     izvedbo učinkoviteje, da se najprej lotimo  uravnavanja na telesni in čust-
                     veni ravni, misli pa sledijo spremembam na teh dveh ravneh. Psihološko
                     mojstrenje  vrhunskih izvajalcev pa je ravno na tej ravni, kjer so izvajal-
        142          ci zmožni tako spretno usmerjati svojo  pozornost in  koncentracijo pri
                     izvedbi, da dosežejo visoko raven mentalne čvrstosti, ko jim raznoliki fi-
                     zični ali socialni distraktorji ne pridejo do živega. Kot temeljno strategi-
                     jo  uravnavanja misli smo izpostavili trening meditacije  čuječnosti, prav
                     tako pa smo navedli še  tehniko  kognitivnega prestrukturiranja in  tehni-
           How to Shine on Stage  vedbeno  uravnavanje glasbeniki najpogosteje uporabljajo  tehniko 3,2,1
                     ko stop, ki izhajata iz kognitivno-vedenjske terapije. Za miselno prediz-

                     VAK, s pomočjo katere veččutno urijo svojo  koncentracijo. To poglavje
                     smo sklenili z zaključkom, da  uravnavanje telesnih, čustvenih in misel-
                     nih predizvedbenih senzacij zahteva strateški pristop, s pomočjo katere-
                     ga se izvajalec dosledno psihološko pripravlja na raznovrstne izvedbene
                     okoliščine. Gre za dolgotrajno kompleksno in zahtevno psihološko pri-
                     pravo, ki izvajalcu omogoči, da v kratkem trenutku tik pred izvedbo ali
                     že na samem  nastopu z določenimi tehnikami spodbudi avtomatizirane,
                     za izvedbo optimalne telesne/čustvene/miselne odzive.
                         V tretjem poglavju smo opredelili pot od  stresa k  psihičnemu blago-
                     stanju. Na začetku smo veliko  pozornosti namenili stresnosti glasbenega
                     poklica in glasbenega izobraževanja ter ugotovili, da aktivno ukvarjan je
                     z glasbo prinaša številne izzive. Poklic glasbenega izvajalca velja za ene-
                     ga najstresnejših poklicev,  izvori  stresa pa so lahko notranji ali zunan-
                     ji. Najpogostejša notranja stresorja tako pri poklicnih glasbenikih kot
                     pri  študentih glasbe sta izvajalska  anksioznost in  perfekcionizem. Zu-
                     nanje  stresorje pa predstavljajo predvsem karierni izzivi, ki se navezu-
                     jejo na tekmovalnost in tudi na finančne probleme. Stres, ki je povezan
                     z nastopan jem, se pojavlja v različnih  fazah; lahko že precej časa pred
                     pomembnim nastopom, lahko tik pred nastopom, med njim ali celo po
                     njem.  Kot  naj učinkovitejšo  strategijo  za   obvladovanje   stresa pri glas-
                     benikih  smo  navedli  trening  rezilientnosti.  Ravno  tako,  kot  je   poklic
                     glasbenika stresen, pa je po drugi strani vir neusahljivega  psihičnega
                     blagostanja. Ukvarjan je z glasbo je notranje nagrajujoče in se umešča
                     med dejavnosti samouresničitve, ki posameznika globoko osmišljajo. Res
                     je sicer, da raziskave kažejo, da je pri amaterskem ukvarjanju z glasbo
                     poročanja o učinkih blagostanja precej več, vendar pa tudi poklicni glas-
                     beniki poročajo o visokem zadovoljstvu z življenjem in o subjektivnem
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149