Page 151 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 151

Comparative Analysis of AI Regulation in Education Across Western Balkan Countries

             Schleicher, A. (2018). World class: How to build a 21st-century school system. OECD
                 Publishing.
             Zawacki-Richter, O., Marín, V., Bond, M., in Gouverneur, F. (2019). Systematic review of
                 research on artificial intelligence applications in higher education – Where are
                 the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Educa-
                 tion, 16, 39.https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0


             Primerjalna analiza regulacije umetne inteligence v izobraževanju v državah
             Zahodnega Balkana: Izzivi in priložnosti
             V tem poglavju je predstavljena primerjalna analiza ureditve umetne inteligence (UI)
             v izobraževanju v državah Zahodnega Balkana (ZB), ki obravnava obstoječe pravne
             okvire, nacionalne strategije in praktično izvajanje v douniverzitetnih in visokošolskih
             izobraževalnih sistemih. Čeprav je UI vse pomembnejša na globalni ravni, se hitrost
             njenega vključevanja v izobraževalne sisteme med državami sveta, vključno z država-
             mi Zahodnega Balkana, precej razlikuje. V Srbiji je vlada sprejela proaktiven pristop in
             začela izvajati nacionalno strategijo UI (2020–2025), ki vključuje vključevanje vsebin
             UI v osnovnošolsko in srednješolsko izobraževanje. Vlada podpira tudi raziskave UI
             preko posebnih inštitutov in visokošolskih programov, ki se osredotočajo na UI. Kljub
             temu je dejanska prisotnost zakonodaje o UI v izobraževanju še zmeraj omejena, saj
             se večina omemb UI pojavlja v dokumentih o usmeritvah in ne v veljavnih zakonodaj-
             nih besedilih. Nasprotno pa sta Severna Makedonija in Črna gora naredili prve korake
             za uvedbo UI v svojih izobraževalnih sektorjih, saj je UI omenjena v širših strategijah
             digitalizacije, vendar brez posebnih predpisov na področju izobraževanja. V teh drža-
             vah se UI pogosto obravnava v okviru razvoja digitalnih spretnosti in ne kot poseben
             predmet znotraj izobraževalnih programov. Medtem se Bosna in Hercegovina so oča
             z izzivi zaradi decentraliziranega izobraževalnega sistema, v katerem se strategije
             vključevanja UI in tehnologije med posameznimi entitetami razlikujejo. Čeprav se
             omenja tehnološka modernizacija izobraževanja, so vsebine in pravni okvir, specifič-
             ni za UI, še vedno v zgodnji fazi. To poglavje prispeva k naraščajočemu številu raziskav
             o ureditvi UI s primerjalno analizo vključevanja UI v izobraževalne okvire držav ZB.
             Preučuje, kako se Srbija, Severna Makedonija, Črna gora ter Bosna in Hercegovina od-
             zivajo na globalni poziv k digitalizaciji in izobraževanju na področju UI, ter raziskuje, v
             kolikšni meri nacionalne politike, pravni okviri in strateški dokumenti obravnavajo UI
             v tamkajšnjih izobraževalnih sistemih. Poglavje izpostavlja tako podobnosti kot razli-
             ke v pristopu posameznih držav k UI v izobraževanju in analizira, kako pravno okolje
             vsake države podpira ali ovira vključevanje UI v učne načrte na primarni, sekundarni
             in terciarni ravni. S predstavitvijo medsebojnih primerjav poglavje prispeva k teko-
             čim razpravam o tem, kako lahko regija Zahodnega Balkana izkoristi UI za reformo
             izobraževanja in širši družbeni razvoj, ter služi kot načrt za oblikovalce politik, izobra-
             ževalce in raziskovalce, ki jih zanima upravljanje UI v izobraževanju.
             Ključne besede: regulacija umetne inteligence, izobraževanje, Zahodni Balkan





                                                                            151
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156