Page 124 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 124
Strategije in uspešnost podjetja

»Strategija osredinjenja« ter »Strategija prehitevanja«, smo uporabili tr-
ditve, ki so nam bile podlaga za oblikovanje anketnega vprašalnika za po-
trebe empiričnega dela raziskave. Merjenje uspešnosti podjetja smo glede
na preučeno literaturo in vire zasnovali na celovit način, s pomočjo se-
kundarnih podatkov o finačni uspešnosti (kazalnik donosnosti sredstev
– ROA; kazalnik donosnosti kapitala – ROE), operativni uspešnosti (ka-
zalnik ekonomske dodane vrednosti – EVA) ter kazalnik BON (bonitet-
na ocena poslovanja podjetja) za daljše časovno obdobje.

Ciljna populacija v raziskavi so bila majhna in srednje velika podjetja
(MSP), ki so bila v času raziskave na dan 11. 1. 2017 v javni bazi podatkov
o poslovnih subjektih AJPES s sedežem na območju Republike Sloveni-
je. V raziskavo smo vključili samostojne podjetnike (s. p.), družbe z ome-
jeno odgovornostjo (d. o. o.), družbe z neomejeno odgovornostjo (d. n. o.)
124 in delniške družbe (d. d.). Podjetij v likvidaciji, stečaju in prisilni porav-
navi nismo vključili.

Za zbiranje podatkov smo uporabili spletni anketni vprašalnik. Raz-
vili smo ga s pomočjo pregleda literature v teoretičnem delu raziskave.
Vprašalnik je sestavljen iz več sklopov. Prvi sklop obravnava dejavnike
okolja in strategije, v drugem sklopu smo zajeli podatke o podjetju in an-
ketirancu, zadnji sklop v vprašalniku se nanaša na ime podjetja. Potrebo-
vali smo ga zaradi naknadnega pridobivanja aktualnih sekundarnih po-
datkov o ROA, ROE, EVA in BON. Sekundarne podatke smo pridobili
sami iz poslovne baze GVIN za zadnjih pet let poslovanja za tista podje-
tja, ki so v celoti izpolnila anketni vprašalnik.

Vprašalnik je sestavljen iz vprašanj zaprtega tipa. Z vidika vrste vpra-
šanj smo vključili vprašanja o dejstvih. Anketiranci so podajali ocene
strinjanja s podanimi trditvami. Uporabili smo šeststopenjsko Likertovo
lestvico, da smo se izognili odgovorom na srednji vrednosti lestvice. Or-
dinalne spremenljivke (lestvica od 1–6) smo uporabili za merjenje spre-
memb v okolju ter strategij podjetja do kupcev. Številske spremenljivke
smo uporabili pri merjenju finančne uspešnosti podjetja, kar smo merili z
ROA, ROE in EVA. Nominalne spremenljivke smo uporabili za merjen-
je celovite uspešnosti podjetja, kar smo merili z BON.

Vprašalnik smo oblikovali v spletni obliki s pomočjo spletne aplika-
cije 1KA, ki je odprtokodna aplikacija za spletno anketiranje. Njegovo za-
nesljivost smo preverili s pomočjo Cronbachovega koeficienta alfa (α), ve-
ljavnost pa smo zagotovili z razvojem primernih pokazateljev za merjenje
posameznih vplivov in povezav s spoznanji v teoretičnem delu raziskave.

Oddanih je bilo skupaj 318 anket (delno in popolno izpolnjenih). V
bazi zbranih anket je ostal vzorec 163 anket podjetij s popolnimi odgovo-
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129