Page 68 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 68
O VREMŠAK (1930–2004)
Mlin
Skladba je napisana v 3/8 taktovskem naèinu in v tridelni pesemski obliki. Zaène in konèa
se v C-duru, osrednji del pa poteka v a-molu. Pevski glas je voden diatonièno, vkljuèuje
onomatopoetièno oponašanje mlina. Ob izteku skladbe se enoglasje razpre v dvoglasje:
nad le eèim tonom c2 zgornjega glasu v spodnjem glasu slišimo motiv mlina. Klavirska
spremljava je kontrastna in karakterizira posamezne dele skladbe. Štiritaktni uvod s
staccatom in sozvoèji z vkljuèenimi sekundami v desni roki ter sledeèim kvartnim
gibanjem v desni in levi roki v delu a1 ne daje opore diatoniènemu vodenju pevskega
glasu, temveè ga harmonsko barva in e odseva a-mol, v katerem poteka del b. V njem
klavirska spremljava ponazarja vodo (znaèilno šestnajstinsko gibanje nad le eèim basom
v levi roki), ki v medigri izzveni in pripravi nastop dela a1 s staccato spremljavo, ki nato
preide v legato. Na zakljuèku dela a1 se pevski glas razpre v dvoglasje, klavirska
spremljava pa prinese reminiscenco vode.
Slika 2: Ponazarjanje vode v klavirski spremljavi dela b skladbe Mlin
Vir: Vremšak Samo. Otroški in mladinski zbori. Ljubljana: ZRSŠ. 1997. Str. 10.
Kmalu po objavi skladbe v Grlici (1981) je bil Mlin uvršèen v nabor skladb za razredno
petje v priroèniku za uèitelje v 4. razredu osemletne osnovne šole (Oblak, 1984). Leta
2007 je Rakar ustvarila ostinatno spremljavo za melodièna glasbila Orffovega
instrumentarija k vokalnemu partu Vremšakove skladbe in jo za razredno muziciranje
objavila v reviji Glasba v šoli in vrtcu.
Maj
Za skladbo Maj, napisano v D-duru, je znaèilno menjavanje taktovskih naèinov (2/4, 2/4,
5/8). Pevski glas je voden diatonièno, klavirska spremljava pa je pisana odprto, brez
znaèilnih vzorcev, in daje skladbi harmonsko barvitost. Zakljuèek pevskega glasu izzveni
v oktavni podvojitvi tona d. Skladba je napisana v prekomponirani obliki in od izvajalcev
zahteva interpretacijo, podobno samospevu.
Vesela pesem
Skladba je napisana v Es-duru, zaèetni 2/4 taktovski naèin pa se v nadaljevanju veèkrat
zamenja s 3/4 taktom. Naslov pesmi nakazuje njen karakter, skladatelj pa je sledeè besedni
68
Mlin
Skladba je napisana v 3/8 taktovskem naèinu in v tridelni pesemski obliki. Zaène in konèa
se v C-duru, osrednji del pa poteka v a-molu. Pevski glas je voden diatonièno, vkljuèuje
onomatopoetièno oponašanje mlina. Ob izteku skladbe se enoglasje razpre v dvoglasje:
nad le eèim tonom c2 zgornjega glasu v spodnjem glasu slišimo motiv mlina. Klavirska
spremljava je kontrastna in karakterizira posamezne dele skladbe. Štiritaktni uvod s
staccatom in sozvoèji z vkljuèenimi sekundami v desni roki ter sledeèim kvartnim
gibanjem v desni in levi roki v delu a1 ne daje opore diatoniènemu vodenju pevskega
glasu, temveè ga harmonsko barva in e odseva a-mol, v katerem poteka del b. V njem
klavirska spremljava ponazarja vodo (znaèilno šestnajstinsko gibanje nad le eèim basom
v levi roki), ki v medigri izzveni in pripravi nastop dela a1 s staccato spremljavo, ki nato
preide v legato. Na zakljuèku dela a1 se pevski glas razpre v dvoglasje, klavirska
spremljava pa prinese reminiscenco vode.
Slika 2: Ponazarjanje vode v klavirski spremljavi dela b skladbe Mlin
Vir: Vremšak Samo. Otroški in mladinski zbori. Ljubljana: ZRSŠ. 1997. Str. 10.
Kmalu po objavi skladbe v Grlici (1981) je bil Mlin uvršèen v nabor skladb za razredno
petje v priroèniku za uèitelje v 4. razredu osemletne osnovne šole (Oblak, 1984). Leta
2007 je Rakar ustvarila ostinatno spremljavo za melodièna glasbila Orffovega
instrumentarija k vokalnemu partu Vremšakove skladbe in jo za razredno muziciranje
objavila v reviji Glasba v šoli in vrtcu.
Maj
Za skladbo Maj, napisano v D-duru, je znaèilno menjavanje taktovskih naèinov (2/4, 2/4,
5/8). Pevski glas je voden diatonièno, klavirska spremljava pa je pisana odprto, brez
znaèilnih vzorcev, in daje skladbi harmonsko barvitost. Zakljuèek pevskega glasu izzveni
v oktavni podvojitvi tona d. Skladba je napisana v prekomponirani obliki in od izvajalcev
zahteva interpretacijo, podobno samospevu.
Vesela pesem
Skladba je napisana v Es-duru, zaèetni 2/4 taktovski naèin pa se v nadaljevanju veèkrat
zamenja s 3/4 taktom. Naslov pesmi nakazuje njen karakter, skladatelj pa je sledeè besedni
68