Page 78 - Laški smilj
P. 78

Alenka Baruca Arbeiter in Dunja Bandelj

                in medicinske pripomočke, b. l.a) in v register veletrgovcev z učinkovi-
                nami kar 33 podjetij (Javna agencija Republike Slovenije za zdravila in
                medicinske pripomočke, b. l.b); uvoz surovine močno presega trenutno
                ponudbo doma pridelanega laškega smilja. Vsa registrirana podjetja lah-
                ko predstavljajo potencialne partnerje v naročeni pridelavi zelišč, s čimer
                bi lahko vzpostavili dolgoročne pogodbe za odkup laškega smilja in nje-
                govih polizdelkov ter omogočili vključitev slovenskega laškega smilja v
                farmacevtske in kozmetične izdelke.
                Eterično olje laškega smilja velja za eno najdražjih, zato je na mednarod-
                nem trgu velika konkurenca, predvsem iz držav, kot so Francija (Korzika),
                Italija, Hrvaška, Bosna in Hercegovina, Srbija ter Bolgarija, kjer so pride-
                lovalci bolje organizirani in imajo dogovorjen odkup pridelka. V Slove-
                niji bi težko konkurirali velikim pridelovalcem iz tujine, vendar pa je to
                tudi priložnost, da se slovenski pridelovalci povežejo in osredotočijo na
                višjo kakovost, butičnost ter ekološko pridelavo. Laški smilj zaradi tera-
                pevtskih lastnosti predstavlja izjemen potencial uporabe v kozmetičnih
                in farmacevtskih izdelkih ter v aromaterapiji in prehrani. Zaradi tega bi
                se morali slovenski pridelovalci povezovati z domačo kozmetično, far-
                macevtsko in živilsko industrijo, galenskimi laboratoriji ter veletrgovci,
                da bi ti prepoznali vrednost slovenske, doma pridelane surovine, saj so
                trenutno usmerjeni v uvoz zelišč in standardiziranih polizdelkov (eterič-
                na olja in drugi rastlinski izvlečki) (Javna agencija Republike Slovenije za
                zdravila in medicinske pripomočke b. l.a.).
                Laški smilj predstavlja tudi velik potencial za razvoj butičnih produktov
                in blagovnih znamk. Iz pregleda spletnih strani je razvidno, da številni
                slovenski ponudniki rastlino pridelajo sami in jo vključujejo v lastne pro-
                izvode. Med slovenskimi ponudniki pa so tudi taki, ki eterično olje ali
                hidrolat laškega smilja kupijo in sami izdelujejo najrazličnejše produkte
                (kreme, čistilne gele, micelarno vodo, pilinge, macerate, šampone, mila,
                čaje). Mnogi te produkte promovirajo kot slovenske, čeprav pri specifi-
                kaciji njihovih sestavin ni razvidno poreklo eteričnega olja ali hidrolata.
                Pri zeliščih je sledljivost izjemnega pomena predvsem z vidika namen-
                skih ali nenamenskih poneverb. Tveganje zanje se običajno poveča z
                naraščanjem povpraševanja in cen ter  v  primeru daljših dobavnih  ve-
                rig (Black idr. 2016). Med poneverbe sodi zamenjava rastlinskih vrst ali
                podvrst, ki je mogoča tudi pri laškem smilju, saj je zanj značilna izjemna
                genetska, morfološka in biokemijska raznolikost (Herrando-Moraira idr.
                2016; Hladnik idr. 2024). Vse bolj pereča tema je ponarejanje eteričnega


                           78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83