Page 340 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 340

Ernest Ženko




















                  Slika 6   Neustrezno uravnavanje UI v primeru, ko sistemi UI in njihovi uporabniki ne sodijo v
                        isti kulturni kontekst
                  samezniki običajno prihajajo z istih elitnih univerz, kjer so študirali isti ozek
                  nabor računalniških predmetov in nato delali za ista velika in bogata tehno-
                  loška podjetja« (Vallor, 2024, str. 13).
                    Sklepamo lahko, da so takšne neusklajenosti UI prej pravilo kot izjema,
                  vendar pa je nujno poudariti tudi, da za ustrezno soočanje s takšnimi izzivi
                  ne zadostuje zgolj iskanje tehničnih rešitev, pač pa je nujno potrebno tudi
                  razumevanje razmerij med vrednostnimi sistemi, čemur pa do sedaj ni bilo
                  namenjeno veliko pozornosti.
                    Vendar pa omenjene neusklajenosti med vrednotami, ki jih srečamo v  raz-
                  ličnih kulturnih kontekstih, ne smemo nujno razumeti v negativnem smislu.
                  Lahko se namreč vprašamo, v čem je smisel uporabe orodij (G)UI, v kolikor le-
                  -ta ne privede do dodane vrednosti v kvalitativnem smislu? Če se sistemi GUI
                  uporabljajo zgolj za to, da si učitelji pospešijo in olajšajo določene birokratske
                  postopke ali si pomagajo pri ocenjevanju, ne da bi pri tem prišlo do sinergij,
                  ki presegajo dosedanje prakse na področju učenja in poučevanja, je takšno
                  uporabo z etičnega vidika težko upravičiti.

                  Sklep
                  Sistemi (G)UI so v zadnjem času postali pomemben dejavnik, ki vpliva na
                  spremembe v izobraževalnih praksah, vendar pa njihova uporaba zahteva
                  razmislek o ravnovesju med tehnološkimi, etičnimi in pedagoškimi vidiki.
                  Mogoče je trditi, da UI ni zgolj orodje, temveč aktivno sodeluje v procesih, v
                  katerih ne le odraža, temveč tudi oblikuje človeške vrednote. V tej dvosmerni
                  dinamiki se nahaja potreba po odgovornem pristopu, ki presega tehnične


                  340
   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345