Page 337 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 337

V znamenju trikotnika: izobraževanje, etika in umetna inteligenca

             2003, str. 16): »Prepričanje, ki za temelj morale sprejema koristnost ali načelo
             največje sreče, trdi, da so dejanja pravilna, če pripomorejo k nastanku sreče,
             in napačna, če pripomorejo k nastanku nasprotja sreče. S srečo je mišljeno
             ugodje in odsotnost bolečine, z nesrečo pa bolečina in izguba ugodja.«
               Temeljni pojem, ki ga srečamo v tem pristopu, je koristnost (angl. utility), iz
             katerega je utilitarizem dobil svoje ime. Koristnost se nanaša na sposobnost
             dejanj, da prispevajo k povečanju ugodja in zmanjšanju bolečine. Pri tem je
             osrednje vodilo težnja k maksimizaciji skupnega dobrega za čim več ljudi,
             moralnost dejanj pa se presoja v skladu z njihovimi posledicami za splošno
             dobrobit. Slednja se v sodobnejših interpretacijah utilitarizma, npr. pri Petru
             Singerju (2008), razširja na vse oblike življenja, pri čemer se osredotoča na
             zmanjšanje trpljenja in povečanje sreče ne le za ljudi, temveč tudi za druga
             čuteča bitja in v prihodnje nemara tudi za inteligentne stroje (Boyle, 2024).
               Utilitarizmu, tako kot tudi drugim etičnim teorijam, lahko pripišemo po-
             zitivne in negativne vidike. Med pozitivne spada poudarek na maksimizaci-
             ji sreče in zmanjševanju trpljenja za največje število ljudi, kar lahko vodi v
             družbeno koristne odločitve. Prav tako omogoča prilagodljivost, saj se mo-
             ralna pravilnost dejanj ocenjuje glede na njihove posledice, kar lahko vodi
             k praktičnim in učinkovitim rešitvam, ki jih pričakujemo od praktične etike.
             Vendar pa utilitarizem pogosto zanemarja pravice posameznikov, saj lahko,
             kot poudarjajo številni kritiki, upraviči žrtvovanje manjšine v korist večine
             (Zack, 2009; Boddington, 2023; Alexander in Moore, 2024). Poleg tega je težko
             objektivno meriti in primerjati srečo ali korist med različnimi ljudmi, kar ote-
             žuje dosledno uporabo te teorije v praksi. Kritiki tudi opozarjajo, da se lahko
             osredotočenost na posledice izogne vprašanjem moralne dolžnosti in pravič-
             nosti pa tudi oblikovanja ustreznih vrlin (Vallor, 2016).

             Uravnavanje UI
             Izraz »uravnavanje umetne inteligence« običajno povezujemo s procesi, po-
             vezanimi s prizadevanji, da bi bili sistemi UI oblikovani skladno s človekovimi
             vrednotami, nameni in cilji (slika 5), ter je v tem smislu pomemben predvsem
             z vidika ustvarjanja sistemov UI.
               Uravnavanje UI je ključni element v kontekstu varnosti sistemov UI in služi
             temu, da bi preprečili neželene posledice ali zlorabe, do katerih bi lahko priš-
             lo zaradi nepredvidljivosti ali napačnega delovanja sistemov (Russell, 2020).
             Vključuje razvoj algoritmov in modelov, ki so zasnovani tako, da upoštevajo
             etične norme, pravne zahteve in družbena pričakovanja. Ključni vidiki tega
             procesa pa so zagotavljanje transparentnosti, preverljivosti in razložljivosti
             odločitev, ki jih sprejemajo sistemi UI, pri čemer je bistveno vključevanje in-


                                                                            337
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342