Page 338 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 338

Ernest Ženko













                                                                  č
                                                                    č

                  Slika 5  Uravnavanje sistemov (G)UI


                  terdisciplinarnih pristopov, ki združujejo tehnološke, filozofske in družbene
                  oz. kulturne perspektive. V tem smislu uravnavanje UI ni zgolj tehnični izziv,
                  temveč tudi družbeni projekt, ki zahteva sodelovanje strokovnjakov z različ-
                  nih področij.
                    Vendar pa pogledi na uravnavanje UI niso enotni, saj med njimi srečamo
                  tudi takšne, ki menijo, da se glede uravnavanja sistemov UI ni treba posebej
                  truditi, saj le-ti že imajo vgrajene vrednote, namene in cilje, le da ti niso njiho-
                  vi, pač pa človeški, kajti UI je pravzaprav naše zrcalo, zrcalni odsev človeške
                  družbe (Vallor, 2024). V tem smislu so torej sistemi UI vedno že uravnani, saj
                  se pri učenju naučijo tudi naših vrednot, seveda pa tudi naših pomanjkljivosti
                  in napak.
                    V kolikor bi slednje držalo dobesedno, bi si težko predstavljali, da od sis-
                  temov GUI sploh lahko dobimo smiselne odgovore, glede na to, koliko ne-
                  smiselnih in tudi neresničnih informacij je na internetu. Vendar pa tudi v tem
                  primeru pomaga, če vsaj bežno poznamo način delovanja te tehnologije.
                    Proces  učenja  modelov  GUI  namreč  poteka  v  dveh  fazah,  kar  dejansko
                  omogoča uravnavanje teh modelov s človeškimi vrednotami. Prva faza,
                  imenovana »predhodno učenje« (angl. pretraining), obsega učenje iz velikih
                  količin podatkov, pridobljenih iz različnih virov. Med tem procesom mode-
                  li »nekritično preberejo« razpoložljive podatke, kar pomeni, da zaznavajo
                  vzorce, povezave in vzročnosti v podatkih, ne da bi vrednotili njihovo etično
                  ustreznost ali skladnost s človeškimi vrednotami oz. normami. Šele v drugi
                  fazi natančnega prilagajanja (angl. fine-tuning) modeli skozi skrbno zasno-
                  van proces učenja prejmejo dodatna navodila in prilagoditve, s katerimi se
                  poskuša zagotoviti njihova usklajenost z želenimi etičnimi in funkcionalnimi
                  cilji. Ta faza pogosto vključuje povratne informacije ljudi pri spodbujevalnem
                  učenju z nagrajevanjem in s kaznovanjem (angl. reinforcement learning with


                  338
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343