Page 324 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 324
Ernest Ženko
č
Slika 1 Osnovna trikotniška struktura
lahko vodijo v različne negativne posledice, moramo v razumevanje delovan-
ja tehnologije dodati tudi element regulacije. Lahko si zamislimo trikotniško
strukturo, ki predstavlja delovanje tehnologije na nekem področju uporabe.
Oglišča tvorijo tehnologija, področje uporabe in regulacija; če to postavimo
še v kulturni kontekst, dobimo strukturo, ki jo prikazuje slika 1.
Tehnologija namreč nikoli ne deluje v praznem prostoru, pač pa je vedno že
postavljena v kulturni kontekst, ki zajema vpliv vrednot, norm, zgodovinske-
ga ozadja in družbenih praks pri uvajanju tehnologije na nekem področju
uporabe.
Trikotniške strukture si ne smemo predstavljati kot statične, saj je v trikot-
niku eno izmed oglišč tehnologija, ki nastopa kot dejavnik gibanja in spremi-
njanja. Pojav ali aplikacija neke nove tehnologije vpliva na različna področ-
ja uporabe; pri tem se pričnejo zastavljati vprašanja o njenih vplivih in tudi
tveganjih, kar vodi v potrebo po regulaciji, s čimer se vrnemo nazaj k teh-
nologiji. Skozi ta dinamičen proces pridemo tudi do razumevanja razkoraka
med človeškimi vrednotami in vrednotami, ki jih lahko pripišemo tehnologiji,
v kolikor predpostavljamo, da tehnologija dejansko ni nevtralna (Heidegger,
2003; Hare, 2022; Vallor, 2024), temveč vedno že vključuje določene vrednotne
usmeritve.1 Varna tehnologija je načeloma tista, ki glede vrednot ne odstopa
od človeških vrednot; torej tista, ki je v tem smislu ustrezno uravnana.
Tehnologija, ki jo obravnavamo, je UI, natančneje sistemi UI, kamor sodijo
tudi sistemi generativne UI (GUI). Področje uporabe se osredotoča na izobra-
ževanje, torej na učenje in poučevanje, medtem ko se regulacija navezuje na
1 Težko si predstavljamo, da je npr. jedrsko orožje nevtralno in bi ga lahko uporabili za dobrobit
in napredek človeštva – torej je njegova uporaba vselej že vrednotno usmerjena.
324