Page 323 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 323
V znamenju trikotnika: izobraževanje,
etika in umetna inteligenca
Ernest Ženko
Univerza na Primorskem
ernest.zenko@upr.si
V besedilu je obravnavan preplet umetne inteligence (UI), izobraževanja in eti-
ke, pri čemer je poudarek na prepričanju, da UI ni zgolj orodje, temveč aktivni
dejavnik, ki lahko oblikuje vrednote, norme in pedagoške prakse. V ospredje je
postavljena trikotniška struktura, v kateri tehnologija, uporaba in regulacija de-
lujejo kot ključni elementi za razumevanje vpliva UI. Avtor izpostavlja nujnost
celostnega pristopa, ki združuje tehnološke inovacije, etična načela ter peda-
goške potrebe. Razprava obravnava tudi dvosmerno dinamiko vpliva med UI
in človekom, ki se nanaša na vprašanje, kako UI odraža človeške vrednote in
hkrati prispeva k njihovemu preoblikovanju. Posebna pozornost je namenje-
na vprašanju uravnavanja UI (angl. AI alignment), ki zahteva interdisciplinar-
no sodelovanje in razumevanje kulturnih kontekstov. Pri tem so izpostavljeni
primeri neustrezne usklajenosti vrednot, ki lahko vodijo v etične konflikte ali
neustrezne rešitve. Besedilo se sklene s pozivom k odgovorni uporabi UI, ki
presega zgolj tehnične rešitve ter vključuje kritični dialog med razvijalci, izo-
braževalci in družbo kot celoto.
Ključne besede: etika, izobraževanje, umetna inteligenca, generativna umetna
inteligenca, uravnavanje umetne inteligence
© 2025 Ernest Ženko
https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.16
Uvod
Umetna inteligenca (UI) spreminja izobraževanje na načine, ki jih šele začen-
jamo razumeti. Ta proces v učenje in poučevanje nedvomno prinaša novos ti
in priložnosti, obenem pa tudi številne izzive, ki jih ni mogoče razumeti in
reševati zgolj na ravni tehnologije; ali drugače povedano, gre za izzive, ki jih
ni mogoče rešiti preprosto tako, da spremenimo nekaj vrstic programske
kode (Vallor, 2024). Sistemi UI temeljijo na računalniški tehnologiji, vendar pa
poznavanje te tehnologije še ne zadostuje za razumevanje učinkov njihove
uporabe v družbenih kontekstih, kot je izobraževanje.
Podobno velja za katero koli tehnologijo. Če želimo razumeti, kako deluje
na nekem področju, moramo upoštevati tako specifiko tega področja kot tudi
odnos do tehnologije, ki tam velja. Glede na to, da vsi odnosi, ki jih je mogoče
vzpostaviti do tehnologije, niso nujno zaželeni, ker predstavljajo tveganja oz.
Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.