Page 323 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 323

V znamenju trikotnika: izobraževanje,

                  etika in umetna inteligenca


                  Ernest Ženko
                  Univerza na Primorskem
                  ernest.zenko@upr.si

                  V besedilu je obravnavan preplet umetne inteligence (UI), izobraževanja in eti-
                  ke, pri čemer je  poudarek na prepričanju, da UI ni zgolj orodje, temveč aktivni
                  dejavnik, ki lahko oblikuje vrednote, norme in pedagoške prakse. V ospredje je
                  postavljena trikotniška struktura, v kateri tehnologija, uporaba in regulacija de-
                  lujejo kot ključni elementi za razumevanje vpliva UI. Avtor izpostavlja nujnost
                  celostnega pristopa, ki združuje tehnološke inovacije, etična načela ter peda-
                  goške potrebe. Razprava obravnava tudi dvosmerno dinamiko vpliva med UI
                  in človekom, ki se nanaša na vprašanje, kako UI odraža človeške vrednote in
                  hkrati prispeva k njihovemu preoblikovanju. Posebna pozornost je namenje-
                  na vprašanju uravnavanja UI (angl. AI alignment), ki zahteva interdisciplinar-
                  no sodelovanje in razumevanje kulturnih kontekstov. Pri tem so izpostavljeni
                  primeri neustrezne usklajenosti vrednot, ki lahko vodijo v etične konflikte ali
                  neustrezne rešitve. Besedilo se sklene s pozivom k odgovorni uporabi UI, ki
                  presega zgolj tehnične rešitve ter vključuje kritični dialog med razvijalci, izo-
                  braževalci in družbo kot celoto.
                  Ključne besede: etika, izobraževanje, umetna inteligenca, generativna umetna
                  inteligenca, uravnavanje umetne inteligence
                          © 2025 Ernest Ženko
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.16

             Uvod
             Umetna inteligenca (UI) spreminja izobraževanje na načine, ki jih šele začen-
             jamo razumeti. Ta proces v učenje in poučevanje nedvomno prinaša novos ti
             in priložnosti, obenem pa tudi številne izzive, ki jih ni mogoče razumeti in
             reševati zgolj na ravni tehnologije; ali drugače povedano, gre za izzive, ki jih
             ni mogoče rešiti preprosto tako, da spremenimo nekaj vrstic programske
             kode (Vallor, 2024). Sistemi UI temeljijo na računalniški tehnologiji, vendar pa
             poznavanje te tehnologije še ne zadostuje za razumevanje učinkov njihove
             uporabe v družbenih kontekstih, kot je izobraževanje.
               Podobno velja za katero koli tehnologijo. Če želimo razumeti, kako deluje
             na nekem področju, moramo upoštevati tako specifiko tega področja kot tudi
             odnos do tehnologije, ki tam velja. Glede na to, da vsi odnosi, ki jih je mogoče
             vzpostaviti do tehnologije, niso nujno zaželeni, ker predstavljajo tveganja oz.


                  Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
                  inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328