Page 11 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 11
Osnove delovanja gospodarstva 2

Makroekonomsko preučevanje vključuje tudi preučevanje vpliva države
na potek in razvoj gospodarskih procesov. Država lahko s svojimi raz-
ličnimi orodji – s politiko in strategijo zunanje trgovinske menjave, s
politiko opredeljevanja davkov in državnih prihodkov in izdatkov, z
monetarno politiko, z dohodkovno in odhodkovno politiko, torej z go-
spodarsko politiko – pomembno vpliva, usmerja, do določene mere tudi
prepoveduje delovanje in poslovanje podjetij ter organizacij. Mikroeko-
nomija pa neposredno in primarno preučuje aktivnosti, specifičnosti in
značilnosti delovanja podjetij ter organizacij.

Podjetje in organizacija je vsaka temeljna gospodarsko-poslovna ak-
tivnost oziroma dejavnost, ki z razvojem, s proizvodnjo, predelavo, z
dodelavo, s preoblikovanjem izdelkov in storitev ali tudi z drugimi ak-
tivnostmi za potrošnike skuša skozi proces menjave doseči prodajo, pri-
hodek in tudi dobiček. Podjetja in organizacije oskrbujejo potrošnike na
različnih trgih (svetovnih, evropskih, regionalnih, nacionalnih in tudi
drugih) z različnimi izdelki in storitvami. Izdelki so na primer prehran-
ski izdelki, različni izdelki za široko potrošnjo, tekstilni izdelki, zdra-
vila, avtomobili idr., storitve pa na primer bančne, zdravstvene, zavaro-
valniške, povezane s prevozom, preživljanjem prostega časa, potovanji,
turizmom idr. Podjetja hkrati posameznikom, ki znajo poiskati pravo
tržno priložnost, omogočajo, da obogatijo, zaposlenim v podjetjih pa
zagotavljajo zaslužek za preživljanje družin. Uspešna podjetja in orga-
nizacije ter njihovi zaposleni plačujejo prispevke in davke, kar omogoča
družbi, da gradi bolnišnice, šole, ceste in tudi drugo družbeno infra-
strukturo. Gospodarstvo tako ustvarja dohodek in bogastvo, ki koristi
vsem članom oziroma posameznikom v družbeni skupnosti.

Podjetja in organizacije poslujejo v zelo različnih poslovnih okoljih
z različnimi vrednotami in vplivom na delovanje ter ravnanje ljudi in
tudi vplivom na razvoj ter uspeh podjetij in podjetnikov. Za uspešno
poslovanje in razvoj podjetij so ključni dejavniki, ki jih navajamo spodaj.

1. Podjetja poslujejo v globalnem okolju, za katerega sta značilni močna
in naraščajoča mednarodna konkurenca in vse bolj prosta trgovina
med državami. Tako se morajo tudi slovenska podjetja soočati z
močno tujo konkurenco na domačem in tudi širšem trgu Evropske
unije ter morajo vedno bolj iskati svoje priložnosti za poslovanje
in razvoj na mednarodnih trgih. Mednarodno poslovanje je za slo-
venska podjetja ena od ključnih strategij za preživetje in nadaljnji
razvoj.

2. Podjetja poslujejo v ekonomskem okolju, ki vpliva na položaj pod-

11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16