Page 11 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 11
ormacija – kot svetovljanka 9

Nagovor škofa Evangeličanske cerkve Augsburške veroizpovedi
v Republiki Sloveniji, mag. Geze Fila

Vjubilejnem letu reformacije 2017 mineva 500 let, odkar je,
takrat še katoliški, reformator Martin Luther 31. oktobra
1517 v Wittenbergu obelodanil 95 tez. Ali je to lahko raz­
log za praznovanje, ko pa za začetek reformacije nekateri ra­
je označujejo leto 1520, ko je Luther zažgal papeško bulo
Exurge Domine, ki mu je ravno zaradi tez grozila z izobčen­
jem iz takratne Rimskokatoliške cerkve? Kljub temu je veliko razlogov
za praznovanje leta 2017 kot leta reformacije, kajti 31. oktober 1517 predstavl­ja
simbolni datum začetka reformacije in Martin Luther predstavlja simbolno
podobo reformacije. Začetek reformacije je povezan s tem dnevom in zamiš­
ljen kot sad versko-zgodovinskega seštevka iz 16. stoletja. Ravno tako Luther
predstavlja osrednjo osebnost reformacije in njegov nastop je plod stoletje
dolgega in zapletenega razvoja medsebojno odvisnih verskih in zgodovinskih
sil(nic). Kar je izšlo iz tedanjega gibanja, je spremenilo vse: Cerkvi, ki sta
v novo stoletje stopili ločeno, državo, kulturo in izobraževalni sistem.

Če se ozremo nazaj, so dosedanje reformacijske obletnice in spomin
na Martina Luthra pogosto zaznamovala posamezna obdobja, ki so bila ved­
no povezana z duhom časa. Ali bo po 500-letnici reformacije v letu 2017 pos­
talo bolj jasno, da smo se kritično in dejavno, torej v dobri protestantski ma­
niri, soočili z lastno dediščino? Pričakujemo, da ne bo prišlo do nikakršnega
kulta okoli Martina Luthra. Mnogo bolj je jubilejno leto pomembno zato,
da nam postane jasno, da se moremo iz reformacije nekaj naučiti. To je nam­
reč zgodovina, ki jo moramo razumeti globalno, saj je razširila meje svo­
bode in na koncu terjala kritični premislek. Leto reformacije torej v sre­
dišče postavlja globalno razsežnost reformacije. Čeprav Martin Luther ni
prepotoval vsega sveta in svojih tez zagotovo ni razobesil po vseh cerkvah,
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16