Page 10 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 10
eda božja ostane na veke ■ ob 500-letnici reformacije 8 postala dostopna vsakomur, ki je znal brati. Pismenost celotne populacije je
posledično postala široko sprejet izobraževalni cilj.

Človek je odgovoren Božji besedi in svoji vesti, ne pa cerkvenim in pos­
vetnim oblastem. Reformator Luther je bil glede tega na zaslišanju v Worm­
su, ko je bil pozvan, da na državnem zboru pred cesarjem in dostojanstveniki
prekliče svoje teze, zelo jasen v besedah in konsistenten v dejanjih:

Če me ne bodo prepričali s Svetim pismom ali z jasnimi razumskimi do­
kazi – ker ne verjamem niti papežu niti cerkvenim zborom – bom ostal
zvest dokazom iz Svetega pisma in moja vest bo ostala zavezana Božji be­
sedi. Ničesar, kar sem navedel, ne morem in ne želim preklicati, ker ni
dobro delati proti svoji vesti.
Poudarek na človekovi individualni presoji – vesti – kot temelju posa­
meznikove svobode in hkrati odgovornosti je morda najpomembnejša dediš­
čina reformacije za današnji čas in našo prihodnost.
Nekatere družbene vzporednice med časom reformacije in našim časom
se zde očitne. Sporočila reformatorjev so z iznajdbo tiska premagala omejitve
človeškega glasu in z roko zapisane misli. Širila so se z dotlej nepredstavlji­
vo hitrostjo in močjo ter tako postala agens družbenih sprememb. Danes to
vlogo prevzemajo novi mediji v digitalno prepredenem in globalno poveza­
nem svetu. Ob naraščajoči moči kapitala, ki skladno s svojimi interesi zapi­
ra in odpira vire informacij ter jih preceja s svojimi algoritmi, je vse bolj zah­
tevna naloga poiskati jasne razumske dokaze in živeti svobodno na odgovo­
ren način.
Obletnica začetka reformacije je zato priložnost, da sledimo dediščini,
ki nam jo je zapustila, in obenem ponovno premislimo, kako danes živimo
svoja prepričanja in kako ravnamo s svojo svobodo. Beseda »reformatio«
ne pomeni samo spremembe in preoblikovanja, ampak tudi obnovo. Martin
Luther je želel obnoviti Cerkev, jo popeljati k njenim izvornim vrednotam,
dejanje, ki tudi danes družbo in posameznike postavlja pred pomembne izzi­
ve v svetu, ki se, četudi veliko bolj povezan, zdi vse manj pregleden in vse bolj
zapleten. V svetu, ki ga pretresajo krize in konflikti ter režejo nove delitve, je
potrebno vedno znova odpirati vprašanja svobode in odgovornosti ter si pri­
zadevati za obnovo vrednot, ki bodo vsem zagotavljale življenje v miru, strp­
nosti in spoštovanju.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15