Page 19 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 19
Uvod 19

smeri in statistične povezanosti med analiziranimi spremenljivkami, ugo-
toviti, ali obstajajo skupni dejavniki, s katerimi lahko pojasnimo spremem-
be cen gostinskih storitev.

Dejavniki ponudbe in stroškov
Hipoteza 3: Cene gostinskih storitev so pozitivno povezane s

stroški nabave inputov (hrane in brezalkoholnih pijač), nafte, in-
dustrijskih proizvodov in storitev ter s stroški plač v gostinstvu.
Hipoteza je testirana z regresijsko analizo, z metodo glavnih kompo-
nent, s kointegracijsko analizo in modelom VAR. Skušali smo ugotoviti
smeri in statistično povezanost med analiziranimi spremenljivkami ter ali
obstajajo skupni dejavniki, s katerimi lahko pojasnimo spremembe cen go-
stinskih storitev. Hipotezo smo testirali tudi s kointegracijsko analizo, da
lahko pojasnimo linearno povezanost dejavnikov v času.

Primerjava in analiza robustnosti rezultatov uporabljenih metod
iz predhodnih hipotez
Hipoteza 4: Gibanje cen v gostinstvu je značilno povezano z de-

javniki ponudbe in stroškov, z dejavniki povpraševanja ter makro-
ekonomski dejavniki domačega in zunanjega okolja.
Hipoteza je testirana z regresijsko analizo in z metodo glavnih kom-
ponent. Skušali smo ugotoviti smeri in statistično značilnost povezanosti
med vsemi analiziranimi spremenljivkami ter ali obstajajo skupni dejavni-
ki, s katerimi lahko pojasnimo spremembe cen gostinskih storitev. S po-
močjo metode glavnih komponent in regresijske analize dobljene rezultate
smo primerjali med seboj in ugotavljali, kateri modeli in metode, vključno
s kointegracijsko analizo in modelom VAR, so najbolj primerni za analizo
podatkov na časovnih vrstah cen v gostinstvu.

Predpostavke in omejitve
Predpostavljamo, da so podatki, zbrani v Statističnem uradu Republi-
ke Slovenije (SURS), v evropskem statističnem uradu Eurostat (Eurostat)
in US Energy Information Administration (EIA) referenčni in kredibil-
ni. Predpostavljamo, da so (i)zbrane spremenljivke najboljši kazalniki di-
namike cen v gostinstvu in da na cene v gostinstvu ostali dejavniki vpliva-
jo v manjši meri.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24