Page 37 - Gačnik, Aleš (ur.). UNESCO forum. Koper: Založba Univerze na Primorskem, 2015
P. 37
s dediščine živega srebra na UNESCOV seznam svetovne dediščine je zaveza Al-
madéna in Idrije, da vzpostavita sistem upravljanja, ki bo učinkovit na obeh lokacijah
vpisanega območja; nam nalaga, da učinkovito poskrbimo za informiranje in ozaveščanje
javnosti o izjemni vrednosti dediščine živega srebra in o vlogah, ki sta jih Almadén in
Idrija odigrala v svetovni zgodovini, ter okrepimo zavedanje, da sta kraja v novem veku
pomembno sooblikovala svetovno zgodovino; pomeni veliko priložnost, da Almadén in
Idrija postaneta prepoznavna na svetovnem turističnem zemljevidu; pomeni priložnost,
da znanje, ki ga imata Almadén in Idrija v zvezi z živim srebrom in v zvezi z varovanjem,
ohranjanjem in prezentacijo industrijske dediščine, ponudi drugim (Leskovec, 2014).

Za uspešno izvajanje nalog, povezanih z upravljanjem svetovne dediščine živega srebra,
je bilo smiselno in nujno potrebno oblikovati koordinacijsko telo, kar je tudi v skladu z
Operativnimi smernicami za izvajanje Konvencije, ki zahtevajo, da se vzpostavi sistem
ali mehanizem za zagotavljanje usklajenega upravljanja sicer fizično ločenih delov iste
nominacije. Zato se je leta 2013 tudi uradno formiral Mednarodni koordinacijski odbor
Idrija-Almadén (v nadaljevanju Odbor), ki skupno šteje 12 članov. Odboru v prvem dve-
letnem mandatu predseduje Slovenija. Glavne naloge Odbora so: spodbujati ohranjanje
in varovanje dediščine živega srebra, razvijati njene prepoznane izjemne univerzalne
vrednote, nadzorovati stanje dediščine, posebej v procesu obdobnega poročanja Centru
za svetovno dediščino, in sprejemati priporočila za usklajeno upravljanje območja na
posameznih lokacijah. Odbor tudi sicer ne deluje samo kot formalni organ, temveč s
svojimi člani iz različnih institucij predstavlja platformo za izmenjavo znanj, izkušenj
in idej. Slednje je mogoče prepoznati v številnih primerih sodelovanja na strokovnih,
znanstveno-raziskovalnih in nenazadnje tudi promocijskih ravneh (Dizdarevič, 2014).
Ugotavlja se, da so zaščitni ukrepi za obe lokaciji svetovne dediščine živega srebra zadovo-
ljivi; v obeh primerih so vodili v občinske splošne prostorske načrte in nadzor gradbenih
projektov, ki lahko vplivajo na lokaciji. Ti urbani in podeželski načrtovalni ukrepi se
prav tako nanašajo na vplivna območja. Kljub temu v Almadénu obstoj projektov, ki bi
lahko imeli vizualni učinek na območje, in zapoznela vključitev območja ter njegovih
meja v občinski splošni načrt izkazujeta potrebo po boljšem sodelovanju med občinskimi
oblastmi in subjektom, ki upravlja z območjem. Pri obeh obstaja zadovoljiv sistem lokal-
nega upravljanja in nadrejeni mednarodni Odbor za koordinacijo serijskega območja je
dokazal, da deluje zadovoljivo.

35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42